zondag 12 juli 2020

Review: Various Artists - The World Is Our Lobster (Friends Of The Fish Records, 2020)

Het Fruits De Mer Records label brengt regelmatig gratis compilatie albums uit, die aan leden van de Fruits De Mer Records Club worden uitgedeeld, als ze een bepaalde aankoop doen.
Deze keer is dat het compilatie album "The World Is Our Lobster", dat 11 nummers van evenzoveel bands/artiesten bevat, waarvan sommige exclusief op Fruits De Mer Records verschijnen.

Het album begint met "Sweet Life" van SilVer VialS uit Manchester, Engeland en hierin krijg ik een heerlijke licht psychedelische song voorgeschoteld, die invloeden van dance en krautrock bevat en dit nummer wordt gevolgd door "Snake In The Grass" van Stray Owls (Mebane, North Carolina, Amerika), die een lekker in het gehoor klinkend instrumentaal nummer spelen, dat invloeden van progressieve muziek herbergt.
Daarna volgen Stay (Barcelona, Spanje) met "In The Hole", een geweldige licht psychedelische uptempo song, die invloeden van de jaren 60 heeft en enkele subtiele tempowisselingen bevat, Vilse I Pannkakan (Jonsered, Zweden) met "Horisont", waarin de band een fantastische swingende mix van progressieve rock en folk speelt, die in het Zweeds gezongen wordt en Mark McDowell And Friends (Bristol, Engeland) met "Breakthrough", een verrukkelijk instrumentaal psychedelisch nummer, dat ruimtelijke invloeden en folkrock bevat en een terugkerend tempo heeft.
In "Life Aboard The International Space Station" van James McKeown (Bristol, Engeland) krijg ik een prachtig rustig stukje instrumentale muziek voorgezet, in "Cassiopeia, 1572" van Cary Grace (South Carolina, Amerika) hoor ik haar een uitstekend progressief nummer in een gemiddeld tempo spelen, dat een repeterend licht hypnotiserend ritme heeft en dit gaat halverwege over in een iets trager tempo, dat invloeden van spacerock bevat, om tegen het einde meer snelheid toegevoegd te krijgen en in "The Wind Coloured Like Lightning Rainbows" van The Sugarman Band (Moskou, Rusland) hoor ik een mix van spacerock en progressieve rock in een gemiddeld tempo, die swingt.
Verder volgen Scott William Urquart (Stirling, Engeland) met "Ballet Dancer", een prachtig stukje akoestisch gitaarspel, Superfjord (Helsinki, Finland) met "Cut And Paste", een heerlijke melodische song, die invloeden van progressieve rock bevat, in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en halverwege meer snelheid krijgt en over gaat in een schitterend stuk progressieve rock, dat swingt, om na korte tijd opnieuw te veranderen en invloeden van spacerock en progressieve jazz te krijgen.
Het laatste nummer van de CD komt van Psychic Lemon (Londen, Engeland), die "Seeds Of Tranquility" ten gehore brengt en hierin laat de band me genieten van een fantastisch, bijna 14 minuten durend, nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, een terugkerend hypnotiserend ritme heeft, invloeden van progressieve rock en acidrock bevat en me in een lichte trance brengt.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

"The World Is Our Lobster" van Fruits De Mer Records bevat 11 verrukkelijke nummers, die diverse stijlen muziek omvatten en ik kan iedere muziekliefhebber aanraden, eens te overwegen om lid te worden van de Fruits De Mer Records Club, om dit soort geweldige unieke uitgaven te mogen ontvangen.