maandag 12 oktober 2020

Review: Super Vintage - Shining Light (Grooveyard Records, 2020) (Hardrock / Bluesrock / Southern Rock)

De Griekse band Super Vintage uit Kavala werd in 2012 opgericht onder de naam Hush ’N Rush.
Na de naamwisseling in 2014 bestaat de band sinds 2016, na enkele bezettingswisselingen, uit: Stavros Papadopoulos - zang, solo en akoestische gitaar, slide gitaar en keyboards, Panagiotis Zabourlis - ritme gitaar, Panagiotis Zabourlis - basgitaar en Chris Lagios - drums.
Onder de naam Hush ’N Rush bracht de band de mp3 albums "Kick Over The Traces" (2013) en het akoestische "Tales Never Told" (2014) in eigen beheer uit.
Na de naamwisseling volgden de CD's "Salvation Road" (2015), "Rock N' Roll For Your Soul" (Hush ’N Rush compilatie album, 2015), "Welcome To Mojo Land" (2016), "Destiny" (2018) en "Shining Light" (2020), die allemaal via Grooveyard Records verschenen.

Hun laatst verschenen album "Shining Light" bevat 11 nummers en begint met "Down The Road", waarin de band een geweldige mix van hard- en bluesrock speelt, die tempowisselingen heeft en een aanstekelijk ritme bevat en dit nummer wordt gevolgd door "Birds On A Wire", een prachtige rustige rock song, die een terugkerend ritme heeft en "Southern Son", een schitterende mix van blues- en hardrock in een gemiddeld tempo ten gehore brengt, die een aanstekelijk ritme heeft, dat aanzet tot beweging.
Daarna volgen "Take A Ride", een fantastische swingende uptempo Southern rock song met een terugkerend ritme, waarbij stil zitten geen optie is, het titel nummer "Shining Light", een mooie, vrij rustige, rock song met diverse tempowisselingen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en "Too Long", een uitstekende Southern rock song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft.
In "Keep It Up" zet Super Vintage me een verrukkelijke mix van hard- en progressieve bluesrock voor, die swingt als een trein en daarbij is stil zitten dan ook niet mogelijk, in "Lone Star Rider" krijg ik een puike uptempo rock song te horen, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en heerlijk gitaarspel bevat en in "Bourbon Man'"laat de band me genieten van een geweldige bluesrock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een terugkerend ritme bevat, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen.
Verder volgen "Sweet Rockin' Mama", eveneens een lekker in het gehoor klinkende song met Southern rock invloeden en "Brothers", een mooie rustige song, die ook nu weer invloeden van de Amerikaanse Southern rock bands heeft.

"Shining Light" van Super Vintage bevat uitstekende afwisselende nummers, die lekker klinken en aanzetten tot dansen, schuifelen en bij tijd en wijle swingen als een trein en ik kan liefhebbers van hard- en bluesrock, alsmede Southern rock deze schijf dan ook van harte aanbevelen.