maandag 9 november 2020

Review: Brundini - From Darkness, Light (Apollon Records, 2020) (Pop)

Brundini is het solo project van de Thaise Noor Erik Brudvik, die in Londen, Engeland woont en zang, synthesizer, piano en sologitaar speelt.
"From Darkness, Light", dat 12 nummers bevat en 9 oktober via Apollon Records als LP, CD en als digitale download verscheen, is zijn debuut album.
Hierop spelen enkele gastmuzikanten mee, zoals: Derin Bayhan - drums (4 nummers), Livio Polisano - drums (2 nummers), Casper Hoedemaekers - dubbele bas en tuba, Knut Jonas Sellevold - basgitaar en akoestische gitaar (3 nummers), Audun Waage - trompet (1 nummer), Maddy Georgieva - viool (1 nummer), Rite Kvist - achtergrondzang (1 nummer) en Chip Marin - verteller (5 nummers).

Het album start met "Roselight", waarin Brundini een mooi rustig nummer speelt, dat een gesproken tekst van Chip Martin heeft en de piano begeleiding minimaal is en dit nummer wordt gevolgd door "Nightcrawler", een uitstekende pop song, die in een aanstekelijk gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Hunger" (met Chip) en hierin spreekt hij weer een tekst, die ondersteund wordt door spannende experimentele geluiden, die ruimtelijke invloeden hebben.
Daarna volgen "Reflections", een lekker in het gehoor klinkende song met een aanstekelijk ritme, dat aanzet tot dansen, "Female Rimbaud (met Chip), een zeer rustige gesproken nummer met subtiele gitaar klanken en "Emotional Outlaw", een schitterende uptempo progressieve poprock song, die swingt als een trein en tempowisselingen en ruimtelijke invloeden bevat.
In "Pale Gold" laat Brundini me genieten van een fantastische aanstekelijke song met invloeden uit Spanje en van de Dead Brothers, in "god Unknown" (Chip) zet hij me een prima rustig nummer voor met gesproken tekst en begeleiding van piano en synthesizer en in "Radiant Man" krijg ik een prachtige poprock song in een niet al te hoog tempo voorgeschoteld.(luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Dan volgen "Ariel" (Chip), een avant garde nummer, dat synthesizer geluiden heeft, "Everything Is Movement", een verrukkelijke rustige song met een enigszins trieste ondertoon, die halverwege meer snelheid krijgt, waardoor de muziek dansbaar wordt en "Boulevards", een schitterende rustige pop song met een terugkerend ritme en minimale begeleiding.

Brundini heeft met "From Darkness, Light" een uitstekende afwisselende plaat gemaakt, die vol puike pop songs staat en ik kan deze schijf dan ook zeer aanraden aan liefhebbers van de betere pop.