maandag 2 augustus 2021

Review: Superfjord - For The Moment Vol 1 (Strange Fish Records, 2021) (Jazz / Progressieve Rock)

Superfjord is een Finse band uit Helsinki, die voor de live optredens bestaat uit: Jussi Ristikaarto - sologitaar, elektronica en zang, Tuomas Ilmavirta - keyboards, Ilari Kivelä - drums, elektronica en percussie, Olli Nurminen: sologitaar, Teemu Soininen - basgitaar, Ville Särmä - percussie en zang en Jussi Peevo - percussie.
De band bracht in mei 2014 hun debuut CD "It Is Dark, But I Have This Jewel" uit via het Suomen Musiikki Records label, die vooraf gegaan werd door de single "A Love Supreme" en tevens verschenen er nummers van de band op "Coltrane" (Fruits De Mer Records, 2014) en "Side Effects" (Fruits De Mer Records, 2015) en in 2017 bracht de band samen met Sendelica de 7" gekleurd vinyl split single "Zappa" uit via Fruits De Mer Records.
Ook verschenen de nummers "A Love Supreme" van het album 10 Years Of Fruits De Mer Records" (Fruits De Mer Records, 2018), "Cut And Paste" op het album "The World Is Our Lobster" (Friends Of The Fish, 2020) en op 13 september 2021 brengt Strange Fish Records, een sub label van Fruits De Mer Records, het album "For The Moment Vol 1", dat 4 nummers bevat als LP uit, waarbij vermeldenswaard is, dat de plaat in de volgende bezetting is opgenomen:  Sampo Fagerlund - drums en percussie, Mikko Kapanen - zang en sologitaar, Juho Ojala - zang, keyboards en synthesizers, Jussi Ristikaarto - zang, sologitaar, elektronica en percussie, Teemu Soininen - basgitaar en Olavi Töyli - tenor saxofoon en percussie.

Het album begint met "Moment 1", waarin de band een fantastisch stuk muziek in een rustig tempo speelt, dat na korte tijd iets meer snelheid krijgt en invloeden van jazz, progressieve en symfonische rock heeft.
Daarna volgt "Moment 2" en hierin gaat Superfjord verder met het maken van hun progressieve rock met jazz invloeden, die in een hoger tempo dan in "Moment 1" wordt gespeeld, om na 4 minuten in een langzaam melodisch tempo over te gaan en dit loopt over in het 20 minuten durende gecombineerde nummer "Rainbow" / "Moment 3", een verrukkelijk progressief symfonisch uptempo nummer, dat swingt als een trein en enkele minuten, voor de helft van het nummer, trager wordt, om tegen het einde weer te versnellen, om invloeden van het gitaarspel van Stefan Koglek (Colour Haze) en een terugkerend ritme te krijgen.

"For The Moment Vol 1" van Superfjord is een geweldige plaat, waarmee de band me van begin tot einde in de ban van hun progressieve rock en jazz heeft gehouden en ik kan deze meesterlijke schijf dan ook zeer aanraden aan liefhebbers van deze genres.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)