maandag 27 september 2021

Review: Fire - Father's Name Is Dad The Complete Fire (Grapefruit Records, 2021) (Psychedelisch)

Fire uit Heathrow, Londen, Engeland werd in 1966 onder de naam Friday's Chyld opgericht en bestond uit: Dick Dufall - basgitaar en achtergrondzang, Bob Voice - drums, percussie en achtergrondzang en Dave Lambert - zang, sologitaar, piano, orgel en percussie.
De band maakte in 1967 hun eerste demo "It's Not Easy Falling Out Of Love" / "Boys And Girls Together" en deze werd gevolgd door demo 2 "I Didn't Know You" / "I Just Can't Wait", waarna de kennismaking met John Turner en Derek Savage, die hun managers werden, volgde en de naam van de band in Fire veranderde.
In het najaar van 1967 kreeg de band een contract bij Decca en werd de single "Father's Name Is Dad" / "Treacle Toffee World" opgenomen en onderhandelde het management met het Apple label.
Decca bracht de opgenomen single in maart 1968 uit, maar Apple stond er op, dat de single teruggeroepen werd en Paul McCartney vond dat de A-kant extra kracht moest krijgen, waarna de band de studio weer in ging en de gitaar riff een octaaf hoger dubbelde en dit de originele versie van het nummer werd, waarna ook John Lennon zich bemoeide met de promotie van de single door radio dj Kenny Everett aan te sporen de single te draaien, maar dat mocht helaas voor de band niet helpen.
Hun volgende opname "Spare A Copper" / "Can't Be So Bad" verscheen in 1968 alleen als demo, evenals "Will I Find A Love?", maar "Round The Gum Tree"/ "Toothy Ruthie" zag wel het licht in 1969.
Daarna bracht Pye Records het debuut album "The Magic Shoemaker" van de band uit in 1970, dat één van de meest psychedelische albums van die tijd was, maar ook dat bracht de band geen succes, waarna de band in het najaar van 1970 uit elkaar ging en Dave Lambert een nieuwe band met dezelfde naam oprichtte, die verder bestond uit: Graham Keedy - piano, Pete Sully - basgitaar en Dennis Taylor - drums.
In die formatie nam Fire de demo's "Live To Love" en "Back There Again" op, voordat de band stopte.
Grapefruit Records bracht 20 augustus 2021 de 3CD "Father's Name Is Dad The Complete Fire" uit, die totaal 54 nummers bevat, waarvan CD 3 de live opnamen van het album "The Magic Shoemaker" bevat.

CD 1, die "Underground & Overhead" getiteld is en singles en demo's bevat, start met de originele single versie van "Father's Name Is Dad", waarin Fire een heerlijke psychedelische uptempo song ten gehore brengt, die Beatles invloeden en een aanstekelijk dansbaar ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door de B-kant "Treacle Toffe World", een lekker in het gehoor klinkende song, die tempowisselingen heeft, "Happy Sound", eveneens een aanstekelijke uptempo song met een dansbaar ritme, waarbij stil zitten geen optie is en "Spare A Copper", een uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme.
Daarna volgen "Will I Find Love?", een dansbare uptempo rock song met een terugkerend ritme, "Man In The Teapot", een vrolijk klinkende uptempo song met een ritme, dat aanzet tot dansen, "It's Just Love", een uitstekende song met enkele tempowisselingen en een dansbaar ritme en "I've Still Got Time", een uptempo song met een terugkerend ritme, die swingt.
In "I Know You Inside Out", zet Fire me een puike dansbare song met subtiele tempowisselingen voor, in "Alison Wonderland", krijg ik een bijna 11 minuten durend nummer te horen, dat swingt, psychedelisch klinkt, tempowisselingen bevat en progressieve invloeden heeft, in "It's Not Easy To Falling Out Of Love" (Friday's Chyld) hoor ik de band een prima song spelen met diverse subtiele tempowisselingen en een aanstekelijk ritme en in "Boys And Girls Together" (Friday's Chyld) schotelt de band me een weer zo'n uitstekende uptempo song met een dansbaar ritme voor.
Dan volgen "I Just Can't Wait" (Friday's Chyld), een beat song met afwisselende tempo's, die in een vrolijk ritme wordt gespeeld, "I Didn't Know You" (Friday's Chyld), dat dezelfde sfeer uitwasemt, "Can't Be So Bad", een fantastische uptempo beat song met enkele tempowisselingen, die swingt als een trein en "Green Legged Auntie Sally", een song met een gemiddeld tempo, een licht hypnotiserend terugkerend ritme en lichte blues en progressieve invloeden.
Verder hoor ik "Oh Johnny", een progressieve rock song met een gemiddeld tempo, tempowisselingen en een terugkerend ritme, "Round The Gum Tree", een korte uptempo song met een aanstekelijk vrolijk dansbaar ritme, "Toothy Ruthie", eveneens een aanstekelijke uptempo song met een dansbaar ritme en "Father's Name Is Dad" (remixed single version), een geweldige psychedelische uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme en invloeden van "I'm A Believer" van The Monkees.
CD 2 "The Magic Shoemaker" (album + demo's) begint met "Children Of Imagination", een korte intro met door een kind gesproken woord en muziek, die overgaat in Tell You A Story", waarin Fire een schitterende psychedelische song ten gehore brengt, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld, een terugkerend ritme bevat, tempowisselingen heeft en zeer dansbaar is, om de laatste 20 seconden over te gaan in het begin van de vertelling van het verhaal van de magische schoenmaker ("The Magic Shoemaker") en ook dit nummer gaat verder in "Magic Shoes", een fantastische song in de stijl van Nirvana's "The Story Of Simon Simopath", die een aanstekelijk ritme heeft en op het eind weer verder gaat met de vertelling.
Daarna volgen "Reason For Everything", een verrukkelijke vrij rustige psychedelische song, die diverse tempowisselingen bevat en invloeden van theater muziek heeft, om iets over de helft van het nummer tijdelijk onderbroken te worden voor de vertelling, om dan experimenteel en zeer psychedelisch te worden en aan het eind weer met het verhaal verder te gaan en door te lopen in "Only A Dream", een prachtige song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een hoog meezing gehalte heeft en "Flies Like A Bird", die start met het verhaal, om na korte tijd te veranderen in een heerlijke uptempo song, die swingt en tempowisselingen heeft en aan het eind weer de vertelling bevat.
In "Like To Help You If I Can" zet Fire me  een geweldige swingende uptempo rock song met tempowisselingen voor, die progressieve blues invloeden bevat, in "I Can See The Sky" krijg ik een afwisselende uptempo rock song te horen, die swingt als een trein en progressieve blues invloeden heeft, waarna het verhaal verder gaat, in "Shoemaker" laat de band me genieten van een mooie song, die in een vrij rustig tempo begint, Spaanse invloeden bevat en tempowisselingen heeft en in het laatste nummer "Children Of Imagination (Reprise)" schotelt de band me een kort swingend uptempo Hillbilly nummer voor.
Dan volgen de bonus nummers, waarvan de eerste de demo is van "Only A Dream", een prima rustige song met zang, die iets naar de achtergrond gedrongen lijkt te zijn, maar verder grote overeenkomsten vertoont met de uiteindelijke versie van de LP, de demo versie van "Magic Shoes", een uitstekende song met progressieve rock invloeden en een aanstekelijk ritme en "Reason For Everything" (demo), een psychedelisch nummer met tempowisselingen.
Verder volgen de studio uitvoering van "Mama When Will I Understand", een puike progressieve rock song met een gemiddeld tempo, "Live To Love", een heerlijke song met progressieve blues en Beatles invloeden en "Back There Again", een lekker in het gehoor klinkende song met een gemiddeld tempo, progressieve rock invloeden en een swingend terugkerend ritme.
CD 3, "The Magic Shoemaker Live!", waarin de bandbezetting bestaat uit: Dave Lambert, Graham Keedy, Pete Sully en Dennis Taylor, is in 2007 opgenomen en begint met "Overture (To A Shoemaker)", een schitterend instrumentaal klassiek aandoend stuk muziek, dat in een rustig tempo begint en na enkele minuten meer snelheid krijgt, waarbij invloeden van symfonische rock te horen zijn, die na korte tijd weer terugkomen in het begin tempo.
Dit nummer wordt gevolgd door "Children Of Imagination", een mooie rustige song met een terugkerend ritme, "Tell You A Story", een progressieve song met een gemiddeld tempo, die tempowisselingen en invloeden van "Hole In MyShoe" van Traffic bevat, "Magic Shoes", een schitterende psychedelische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Reason For Everything", een prachtige rustige song met een dansbaar ritme, dat aanzet tot schuifelen.
Daarna volgen "Treacle Of The World", een heerlijke uptempo song met een vrolijk aanstekelijk ritme en progressieve rock invloeden, "Only A Dream", een uitstekende rustige song met een terugkerend dansbaar ritme en hoog meezing gehalte en "Flies Like A Bird", een swingende uptempo rock song, die subtiele tempowisselingen heeft en een gesproken stukje bevat.
In "It Wouldn't Have Happened In My Day" zet Fire me een mooie rustige song voor, die een aanstekelijk ritme heeft, in "War" krijg ik een geweldig swingend uptempo nummer met progressieve rock invloeden te horen, in "Like To Help You If I Can" schotelt de band me een heerlijke rock song in een niet al te hoog tempo voor, dat lichte invloeden van "Fever" van Peggy Lee heeft en blues invloeden bevat en in "I Can See The Sky" laat de band me genieten van een vrolijk klinkende song met enkele tempowisselingen en invloeden van de muziek van The Who.
Dan volgen "Father's Name Is Dad", een aanstekelijke song met een gemiddeld tempo, dat aanzet tot dansen, "It's Just Love", een puike song met een vrij rustig tempo en een aanstekelijk ritme, dat een hoog meedein gehalte heeft en "Shoemaker", een rustige song, die na enkele minuten tijdelijk iets meer snelheid krijgt en invloeden van progressieve rock heeft, om dan terug naar het langzame tempo te keren.
Verder volgen "Happy Man Am I", een vrolijke dansbare song met een gemiddeld tempo en country invloeden, waar een gesproken tekst in zit en het bonus nummer "Mama When Will I Understand", een verrukkelijke rustige song met minimale begeleiding van de piano.

"Father's Name Is Dad The Complete Fire" van Fire bestaat uit 3 fantastische CD's, die vol staan met geweldige jaren 60 songs, die invloeden van progressieve en psychedelische muziek hebben en ik kan liefhebbers van deze genres deze schijf dan ook zeer aanraden.