maandag 14 februari 2022

Review: Kyoty - Isolation (Deafening Assembly Records, 2022) (Post-Rock)

Kyoty uit New Hampshire, Amerika werd in 2009 opgericht door Nick Filth - sologitaar en Nathaniel Parker Raymond - basgitaar en na enkele drummers wisselingen kwam  Rob Brown - drums dit duo versterken en zou tot 2020 als actief lid meespelen, waarna het duo voor live optredens diverse drummers gebruiken.
De band bracht de volgende singles, EP's en albums uit: "Nine" (gratis download nummer, 15 februari 2011), "Undiscovered Country Of Old Death And Strange Years In The Frightful Past" (CD album via Tokyo Jupiter Records en als digitaal album, 21 maart 2012), "Host / Kyoti" (split single in een beperkte oplage van 300 stuks via Hydrogen Man Records, 28 augustus 2012), "Geomancy I" (als 12" EP in een beperkte oplage van 325 stuks op zwart vinyl, die aan 1 kant bespeelbaar is, 5 september 2015) , "R" (digitaal nummer, 28 juli 2017), "Compressed Plane Of Obsolete Eradication" (digitaal nummer, 7 november 2017), "Remanufactured Realm Of Ancient Annihilation" (digitaal album, 15 december 2017, oorspronkelijk in 2012 uitgebracht), "Live at 3S" (digitaal album, 14 december 2018) en "Eliora Bat Avraham V' Sarah" (digitaal nummer, 4 september 2020).
Op 25 februari 2022 verschijnt "Isolation", dat 10 nummers bevat, als 2LP in een beperkte oplage van 100 stuks op oranje swirl vinyl, als LP in een beperkte oplage van 400 stuks op zwart vinyl en als digitale download via het eigen label Deafening Assembly Records. 

Het album begint met "Quarantine", waarin Kyoti een schitterend zwaar post-rock nummer speelt, dat een bedompte sfeer oproept en invloeden van doom bevat en een terugkerend ritme heeft en iets na de helft van een gesproken tekst wordt voorzien, waarbij de muziek naar de achtergrond gedrongen wordt, om na korte tijd weer verder te gaan en dit nummer wordt gevolgd door "Ventilate", een heerlijk zwaar nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
Daarna volgen "Onus", een prima traag nummer met een terugkerend industrieel ritme, dat na korte tijd experimentele invloeden krijgt toegevoegd, "Holter", een puik nummer met industriële invloeden, een terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo en "Languish", een heerlijk avant garde nummer met post-rock en experimentele invloeden, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en post-apocalyptische beelden oproept.
In "Rift" zet Kyoty me opnieuw zo'n zwaar traag nummer voor, dat na korte tijd iets meer snelheid krijgt, een terugkerend ritme heeft en industriële invloeden bevat, in "Faith" krijg ik nogmaals zo'n zelfde soort nummer te horen, dat een terugkerend industrieel ritme heeft, een vrij traag tempo en post-rock invloeden bevat en in "Respite" hoor ik opnieuw zo'n zwaar stuk muziek, dat invloeden van post-rock en industriële muziek met elkaar verbindt en een terugkerend ritme heeft, waar de depressieve sfeer vanaf druipt.
Verder volgen "Memory", eveneens een zwaar doom nummer in een langzaam tempo en "A Fog, A Future Like A Past Imagined", dat weer een post-apocalyptische sfeer oproept en experimentele elementen bevat, waarbij het tempo laag ligt en tegen het einde een stuk sneller wordt.

"Isolation" van Kyoty is zoals de titel al doet vermoeden een plaat, die depressieve gevoelens naar boven laat komen, maar desondanks prima te beluisteren valt en ik raad elke liefhebber van doom en post-rock dan ook aan om eens naar deze zware muziek te gaan luisteren.(luister naar de eerste 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten