zondag 27 februari 2022

Review: Various Artists - Addicted Tunes (Addicted Label, 2022) (Diverse Stijlen)

Het Addicted Label uit Moskou, Rusland, viert dit jaar hun 10 jarige bestaan en dat doen ze door een compilatie cassette in een beperkte oplage van 100 stuks uit te geven, waarop 17 nummers staan, die door 16 bands worden gespeeld, waarvan er 12 exclusief voor het label gemaakt zijn en tevens is het album als digitale download verkrijgbaar.

De CD, waarop hoofdzakelijk Russische bands staan, begint met "Tell No One" van Shon uit Korolyov, die een swingend ruimtelijk uptempo nummer met elektro en dance invloeden spelen, waarbij stil zitten geen optie is, waarna "The Adventure Of Kozmik Ken" van Maat Lander (Moskou) volgt, waarin de band een geweldige mix van surf en progressieve rock in een vrij hoog tempo ten gehore brengt, die een terugkerend ritme heeft en swingt.
Daarna volgen IWKC (Moskou) met "Hugger-Mugger", een schitterende uptempo progressieve rock song met invloeden van hip-hop met scratch muziek en tempowisselingen, Pressor (Saint Petersburg) met "Twist The Bliss", een uitstekende swingende uptempo song met dance invloeden, tempowisselingen en een aanstekelijk dansbaar ritme, Brom (Moskou) met "Policeman's Dream", een uptempo free jazz nummer, waarin de band helemaal los gaat, waardoor de muziek vrij heftig klinkt en Dogs Bite Back (Moskou) met "Don't Shit On The Grass", waarin de band er hevig op los experimenteert en de muziek heftig is en chaos oproept.
In "Duul" van Juice Oh Yeah (Saint Petersburg) krijg ik een fantastisch stuk psychedelische muziek in een niet al te hoog tempo voorgezet, dat een terugkerend ritme heeft en na enkele minuten in een sneller tempo over gaat, om enkele minuten later te veranderen in een traditioneel klinkende song met progressieve Balkan invloeden, in "Rust" van Dekonstruktor (Moskou) hoor ik de band een heerlijke stonerrock song in een gemiddeld tempo spelen, in "Their Snakes Are Thy Snakes" van Zatvor (Kursk) krijg ik een zwaar stuk stoner doom te horen, dat in een traag tempo mijn gehoorgang binnen komt, om na enkele minuten meer snelheid te krijgen, waarbij de muziek een terugkerend ritme heeft, dat op zijn beurt weer verandert en over gaat in een chaotisch experimenteel stuk en in "Transcomplect" van Matushka (Saint Petersburg) schotelt de band me een swingend uptempo elektro nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme voor.
Dan volgen Mother Witch (Odessa, Oekraine) met "Ode To A Cold Heart", een verrukkelijk rustig nummer, dat een aanstekelijk ritme heeft, dat aanzet tot schuifelen, Selferadication Dpt. (Saint Petersburg) met "Gazelle Of Death", een lekker in het gehoor klinkende poprock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend dansbaar ritme, dat iets voor de helft van het nummer over gaat in een traag tempo om enkele minuten later in een heerlijk stuk rock met een terugkerend ritme te veranderen
en The Flash Fever (Saint Petersburg) met "Get Down" (Live), een uitstekende uptempo punk song met tempowisselingen, die swingt.
Vervolgens hoor ik "Sucre Dans Rebelle" / "Ghostbusters" (Live) van Detieti (Moskou) en hierin speelt de band een prima cover van "Ghostbusters" met invloeden van rock en jazz, dat swingt, waarbij de muziek afwisselend is, " Смех" van Byl Zamechen (Kharkiv, Oekraine), die een mix van progressieve rock en dance speelt, die halverwege in een experimenteel stukje over gaat.
Als laatste nummer zet REBBBB (Moskou) me "Our label feat Addicted Yell" voor, waarin de band een puike rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, die noise en heavy invloeden heeft.

"Addicted Tunes" van Various Artists is een heerlijke cassette, die vol geweldige afwisselende nummers staat, waar ik zeer van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van muziek dan ook aan eens te gaan luisteren naar deze bijzondere uitgave.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)