maandag 18 juli 2022

Review: Svin - Introducing Svin (Tonzonen Records, 2022) (Avant Garde)

Svin uit Kopenhagen, Denemarken, bestaat uit: Thomas Eiler - drums, Lars Bech Pilgaard - sologitaar en keyboards en Henrik Pultz Melbye - saxofoon, klarinet, keyboards en EWI.
De band bracht op 24 september 2011 hun digitale debuut album "Heimat" uit en deze werd gevolgd door: "Sectretly We Are Gay" (vinyl EP en digitale EP, 18 april 2013), "Svin" (LP en digitaal album, 15 november 2014), "Missionær" (LP en digitaal album, 21 oktober 2016), "Virgin Cuts" (LP, CD en digitaal album, 21 september 2018), Svin & Århus Sinfonietta "Elegi" (2LP en digitaal album, 21 januari 2022) en op 15 juli 2022 verscheen het album "Introducing Svin", dat 9 nummers bevat, via Tonzonen Records als LP op oranje transparant vinyl en als digitaal album en hierop wordt de band bijgestaan door: Bisse - zang (track 3), Kasper Tranbjerg - trompet (track 6 en 7) en Marie Eline Hansen - zang (track 9).

Het album begint met "Obelisk", waarin Svin de avant garde muziek met trage zware tonen start, die na korte tijd meer snelheid en een terugkerend ritme krijgen, om iets voor de helft van het nummer weer in een langzaam tempo te worden gespeeld, waarbij de muziek een enigszins trieste ondertoon krijgt en "From Within", een geweldig traag nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme, dat tegen het einde psychedelische invloeden krijgt.
Daarna volgen "Bøn", dat met hemels klinkende vrouwenzang begint en na korte tijd verandert in een fantastische heftige song met een terugkerend ritme, midden Oosten invloeden en een gesproken tekst, "Snake", een puik avant garde nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, die progressieve jazz invloeden bevat en "Herbalism", een uitstekend eentonig nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
In "Årring" schotelt Svin me een verrukkelijk swingend nummer met een terugkerend ritme en jazz invloeden voor, dat na enkele minuten iets meer snelheid krijgt, die  free jazz klanken bevatten en in "Punklort" krijg ik eveneens een stuk free jazz te horen, dat met hoge snelheid gespeeld wordt.
Dan volgen "Deadweight", een vrij zwaar avant garde nummer met een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme en "Dødsensangst", een heerlijk dansbaar nummer met een gemiddeld tempo en invloeden van krautrock, dat halverwege een eentonig ritme krijgt, waarbij een gesproken tekst is gevoegd en na korte tijd weer dansbaar wordt.

"Introducing Svin" van Svin is een prima plaat met geweldige muziek, waarin de band invloeden van avant garde, jazz en terugkerende ritmes aan elkaar smeedt en ik kan elke liefhebber deze meesterlijke schijf dan ook zeer aanraden.(luister nar dit album via de bandcamp link onder de recensie)