zondag 3 december 2023

Review: Various Artists - Burn On The Bayou: A Heavy Underground Tribute To Creedence Clearwater Revival (Ripple Music, 2023)

"Burn On The Bayou: A Heavy Underground Tribute To Creedence Clearwater Revival" van Various Artists is, zoals de titel al zegt, een eerbetoon aan Creedence Clearwater Revival en aan deze 3LP/2CD, die via Ripple Music op 3 december 2023 verschijnt, hebben 32 bands hun medewerking gegeven.

CD1 start met "Run Through The Jungle" van JPT Scare Band uit Kansas City, die een heerlijke swingende rock song met een aanstekelijk ritme ten gehore brengt, die iets over de helft van het nummer enkele seconden psychedelisch is en gevolgd wordt door "Fortunate Son" van Bone Church uit Connecticut, die een uitstekende cover van dit nummer speelt, die net als het origineel swingt als een trein en halverwege oorlogsgeluiden en een blues ritme bijgevoegd krijgen en "Suzy Q" van Cities Of Mars With Suzy Bravo uit Gothenburg, Zweden en Austin, die een geweldige eigen interpretatie van dit nummer in een niet al te hoog tempo speelt, waar psychedelische elementen in zitten.
Daarna volgen Cortez (Boston) met "Gloomy", een zware stonerrock song met een gemiddeld tempo, die een minuut voor het einde een terugkerend ritme bevat, Curse The Son (New Haven) met "Effigy", een rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, Doublestone (Kopenhagen, Denemarken) met "Pagan Baby", een rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend dansbaar ritme, die iets over de helft van het nummer meer snelheid en lichte acid rock invloeden krijgt en gaat swingen, Devil To Pay (Indianapolis) met "Put A Spell On You", een lekker in het gehoor klinkende song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en End Of Age (Lancaster) met "Ramble Tamble", een trage hardrock song, die na korte tijd iets meer snelheid krijgt en in een gemiddeld tempo met een terugkerend ritme gespeeld wordt.
In "Down On The Corner" zet Fuzz Evil (Sierra Vista) me een elektro song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend dansbaar ritme voor, in "Porterville" van Gypsy Chief Goliath (Ontario, Canada) krijg ik een song met een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme te horen, die lichte hardrock invloeden bevat, in "Cotton Fields" (Doom Version) laat Great Electric Quest (San Diego) me een genieten van een fantastische country versie van dit nummer en in "Nighttime Is The Right Time" van The Hazytones (Montreal, Canada) schotelt de band me een verrukkelijke progressieve blues song voor, die een slepend ritme bevat en tot beweging aanzet.
Dan volgen High Priestess (Los Angeles) met "Bad Moon Rising", een zware trage song met een dreigend ritme, Horseburner (Parkersburg) met "Hideaway", een langzame heavy rock song, die subtiele tempowisselingen bevat en Hot Spring Water (Port Orchard) met "Born On The Bayou", een schitterende uitvoering van dit nummer, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en het origineel dicht benadert en swingt.
CD2 begint met "Lodi" van Jakethehawk (Pittsburgh), die een swingende uptempo country uitvoering, waarbij stil zitten niet aan de orde is en deze wordt gevolgd door "Sailor's Lament" van Kabbalah (Pamplona, Spanje), die een fantastische folk song met een niet al te hoog tempo spelen, die een aanstekelijk ritme en licht psychedelische invloeden heeft en iets voor het einde in een hoger tempo over gaat en "I Heard It Through The Grapevine" van KIND (Boston), die een stevige stoner song met een gemiddeld tempo ten gehore brengt, die tevens acid rock invloeden heeft.
Daarna volgen La Chinga (Vancouver, Canada) met "Sweet Hitchhiker", een geweldige uptempo rock & roll song, die swingt als een trein en de laatste 20 seconden experimenteel is, "Proud Mary" van Lightning Born (Raleigh), een uitstekende rock song met hardrock invloeden en "Hey Tonight" van Red Mesa (Albuquerque), een puike rock song met een vrij rustig tempo en progressieve blues en stoner invloeden.
In "Sinister Purpose" van Roadsaw (Boston) schotelt de band me een fantastische progressieve song met een gemiddeld tempo voor, die invloeden van de muziek van Jimi Hendrix heeft, in "Walk On Water" van Salem's Bend (Los Angeles) krijg ik een lekker in het gehoor klinkende rock song te horen, die een terugkerend ritme heeft en progressieve invloeden bevat, in "Who'll Stop The Rain" van Stonebirds (Rostrenen, Frankrijk) hoor ik de band een zware trage uitvoering van dit nummer spelen en in "Green River" laat Stubb (Londen, Engeland) me genieten van een geweldige progressieve rock song met een vrij langzaam tempo, dat psychedelisch orgelspel bevat en swingt.
Dan volgen Thunder Horse (San Antonio) met "Graveyard Train", een zware stevige song met een traag tempo en een terugkerend ritme, Void Vator (Los Angeles) met "Commotion", een heftige uptempo heavy metal uitvoering van dit nummer, die swingt, War Cloud (Austin) met "Working Man", een schitterende uptempo hardrock song met melodische invloeden, die subtiele tempowisselingen heeft en Master Nasty (Auburn) met "Run Through The Jungle", een heerlijke dansbare song met country invloeden en een aanstekelijk ritme.
Verder volgen de 3 bonus nummers, die beginnen met "Cotton Fields" van Great Electric Quest (San Diego), een song met een niet al te hoog tempo, hardrock invloeden en een terugkerend ritme, waarna "Fortunate Son" van Ozone Mama (Budapest, Hongarije) volgt, die een goede uitvoering van dit nummer speelt en "Sinister Purpose" van Kyle Shutt (Austin), een progressieve rock song met een gemiddeld tempo en hardrock invloeden.

"Burn On The Bayou: A Heavy Underground Tribute To Creedence Clearwater Revival" van Various Artists staat vol verrukkelijke covers van CCR, waar ik enorm van genoten heb en ik raad liefhebbers van deze band en de betere rock muziek deze 3LP/2CD dan ook zeer aan.(luister naar 5 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten