maandag 7 juli 2014

Review: Old Major - ...With Love (R.A.I.G., 2014) (Stonerrock)

Old Major uit Toronto, Canada, startte als kunst project van zanger/sologitarist Mark Zerenyi, die samen met Joey Pavone - drums en synthesizer en Mike Kennedy - basgitaar en zang, de band vormt.
Ze leverden hun eerste nummer en naam af als bijdrage aan het afstudeer project (een muziek video) van Mark in 2007, hoewel het trio al meer dan 14 jaar samen speelt.
In 2010 brachten ze hun eerste songs uit en hun ongeremde intense en energieke live shows bezorgden hen al snel een goede reputatie.
Hun debuut met gelijknamige titel werd in augustus 2011 als download uitgebracht met daarop 10 nummers en in 2013 verscheen "In Dog Years", waarop 9 nummers staan, eveneens alleen als download.
Op hun officiële debuut album "..With Love", dat via het Russische R.A.I.G. label is uitgebracht, staan 12 geremasterde nummers, waarvan 4 van "Old Major" en 8 van "In Dog Years".

Het eerste nummer van de CD heet "Heels And Hooves" en hierin hoor ik de band, in een gemiddeld tempo, een stevige stonerrock song spelen, waarin hardrock invloeden te ontdekken zijn en dit wordt gevolgd door "Snake Charmer", een uptempo hardrock song met een lekker aanstekelijk ritme.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna krijg ik "Lint Giver" te horen en hierin speelt de band opnieuw een stevige stonerrock song in een niet al te hoog tempo en dit nummer wordt gevolgd door "Epsom Salts" een uitstekende song, die in een rustig tempo gespeeld wordt en een hypnotiserend ritme bevat.
Dan volgt "In Dog Years", waarin de band me een heerlijke mix van stoner- en hardrock voorschotelt, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en swingt.
Met "Rhino" laat Old Major me een prima stevige hardrock song horen en "Lightning Flowers" is een vrij commerciel klinkende mix van pop en stonerrock.
In "You Let Us" hoor ik de band een redelijk ruige stonerrock song spelen, die hardrock invloeden en een hypnotiserend ritme bevat en gevolgd wordt door "Spel Chek", waarin eveneens hardrock invloed te horen is en dat eindigt met banjo klanken, die verder gaan in "Wagoneers" en hierin krijg ik een schitterend stonerrock nummer te horen, dat swingt als een trein.
Vervolgens hoor ik "Elbows Out", een stevige mix van stoner- en hardrock, die enigszins commerciel klinkt en in "Here, At The End Of All Things" speelt de band een vrij commercieel klinkende pop song en mikt daarmee volgens mij op een plaats in de hitparade.

Ik vind de CD "..With Love" een goed debuut, waarop enkele uitstekende nummers te horen zijn en ik kan iedere liefhebber van dit genre dan ook aanraden deze CD eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten