zondag 12 september 2021

Review: The Holy Family - The Holy Family (Rocket Recordings, 2021) (Improvisatie / Experimenteel / Psychedelisch)

The Holy Family uit Londen, Engeland is de uitlaatklep van David J.Smith (Crabladder, Guapo, Miasma & The Carousel Of Headless Horses, Splice, The Amal Gamal Ensemble en The Stargazer's Assistant) - drums en percussie, die samen met Kavus Torabi (Knifeworld, The Utopia Strong, Gong, Guapo en Cardiacs) - zang, synthesizer en  sologitaar, Emmett Elvin (Chrome Hoof, Guapo en Knifeworld) - keyboards, Sam Warren (Sighthound) - sologitaar, zang, piano, space echo en noise en Michael J. York (Teleplasmiste) - synthesizer, het album "The Holy Family" opnam, dat 13 nummers bevat, waarna het op 2 juli 2021 via Rocket Recordings verscheen als 2LP in een beperkte oplage op ijskleurig doorzichtig vinyl, als CD in een beperkte oplage en als diggitale download.

Het album begint met "I Have Seen The Lion Walking", waarin The Holy Family een rustige mix van improvisatie en psychedelische muziek speelt, die over loopt in "Skulls The ....", een spannend nummer, dat in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en invloeden van improvisatie, jazz en terugkerende ritmes heeft en dit wordt gevolgd door "Inward Turning Suns", een schitterend vrij rustig psychedelisch nummer met een Oosters terugkerend ritme, dat een licht hypnotiserend effect oproept.
Daarna volgen "Stones To Water", eveneens een Oosters klinkend psychedelisch nummer met een terugkerend ritme, dat iets over de helft van het nummer een meer experimenteel karakter krijgt en ook licht hypnotiserende tonen en terugkerend drumswerk bevat, "Desert Night", een geweldig vrij rustig nummer met een hypnotiserend terugkerend ritme, "Wrapped In Dust", een uitstekende mix van terugkerende Oosterse ritmes en improvisatie, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en "World You Are Coming To", een heerlijke psychedelische song met een niet al te hoog tempo, die een terugkerend licht hypnotiserend Oosters ritme heeft en na enkele minuten iets meer snelheid krijgt, waardoor de muziek indringender wordt en aanzet tot dansen.
In "Inner Edge Of Outer Mind" zet The Holy Family me een mix ven improvisatie en experimentele muziek in een rustig tempo voor, dat tevens een terugkerend ritme heeft, in "A New Euphoria" krijg ik een swingend nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend dansbaar ritme te horen en in "See,Hear,Smell,Taste" laat de band me opnieuw genieten van een psychedelisch Oosters klinkend nummer, waarin een terugkerend ritme te horen is, dat iets over de helft van het nummer verandert en de band een kort stukje solo zang laat horen, om dan experimenteel te eindigen.
Verder volgen "St. Anthony’s Fire", een prachtige rustige psychedelische song met folk invloeden en een terugkerend ritme, dat een lichte trance teweeg brengt, "Chasm First Part", een verrukkelijk rustig nummer met een zware terugkerende ondertoon en  gotische en religieuze invloeden en "Chasm Second Part", een nummer, dat in een gemiddeld tempo begint, dat na enkele minuten in een langzaam tempo over gaat, dat een terugkerend ritme heeft en improvisatie en mooie zangtonen bevat.

"The Holy Family" van The Holy Family staat vol puike nummers, die allemaal een terugkerend ritme hebben en invloeden van improvisatie, psychedelische, Oosterse en experimentele muziek bevatten, waarmee de band me van begin tot einde in de ban van hun muziek heeft gehouden en ik kan elke liefhebber van één of meerdere van deze muzieksoorten dan ook aanraden deze schijf(ven) eens te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)