zondag 13 oktober 2024

Review: Orkestr - I (Sound Effect Records, 2024) (Progressief)

Orkestr uit Horst (Nederland) werd in 2019 opgericht en bestaat uit: Peter Muijsenberg - zang en drums, Christian Keijsers - basgitaar, Erik Muijsenberg - keyboards en Ruud van den Munckhof - keyboards en gast zangeres Loes Bos, die ook de achtergrondzang voor haar rekening neemt.
Hun debuut album "I" is 6 september 2024 uitgebracht via Sound Effect Records uit Athene, Griekenland als CD, als LP in een beperkte oplage op 180 gram zwart vinyl, inclusief de grafische novel “Time At The Speed Of Light”, als cassette in een beperkte oplage (alleen via Bandcamp) en als digitale download en bevat 13 nummers.

Het album start met "Kovcheg XIV", waarin Orkestr een prachtig rustig nummer ten gehore brengt, dat na korte tijd meer snelheid krijgt en elementen van melodische rock, disco en krautrock bevat en naadloos over loopt in de song "We'll Start Anew", die een dansbaar ritme heeft en wisselende tempo's bevat, waarna "The Checklist"  volgt en de band een uitstekend stuk muziek speelt, dat voortborduurt op het vorige nummer en dezelde uitsraling bevat.
Daarna volgen "Time At The Speed Of Light", een geweldige symfonische rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, "Engines Humming", een schitterend licht dreigend instrumentaal progressief nummer met een terugkerend ritme en "Touching From A Distance", een lekker in het gehoor klinkende progressieve song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat tot beweging aanzet.
In "Daytime" zet Orkestr me een song met een niet al te hoog tempo voor, die een enigszins trieste ondertoon bevat en en terugkerend ritme heeft, in "Dark Between The Stars" krijg ik een vrij zwaar duister nummer te horen, dat ruimtelijke elementen heeft en in "A Shadow" hoor ik de band een aanstekelijke song met een gemiddeld tempo spelen, die beweging oproept en me tegen het einde laat genieten van ouderwetse draaimolen geluiden.
Dan volgen "Daytime (Reprise)", een mooie progressieve song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Arrival", een fantastische progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die na enkele minuten verandert en meer snelheid krijgt, waardoor de muziek gaat swingen, om enkele minuten later terug te keren naar het langzamere tempo.
Verder volgen "Promises", een vrij zwaar nummer met een terugkerend ritme en melodische progressieve invloeden en "Alien Wilderness", een song met een langzaam tempo en een terugkerend ritme.

"I" van Orkestr staat vol puike progressieve muziek, waar ik erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)