maandag 10 september 2012

Review: Rotor - Festsaal Kreuzberg (Elektrohasch, 2011)(Stoner)

Rotor, die instrumentale stonerrock speelt, is een band uit Berlijn, Duitsland, die in 1998 opgericht werd en uit Tim Mentzel - sologitaar, Marco Baale - basgitaar en Milan Pfützereuter - drums bestaat.
De band bracht in 2000 een 10" split album uit samen met Stillborn en in 2001 verscheen hun debuut album "1" via Statra Recordings, gevolgd in 2005 door "2" (Elektrohasch), 2007 "3" (Elektrohasch), 2010 "4" (Elektrohasch) en in 2011 "Festsaal Kreuzberg" (Elektrohasch).
Tussendoor verschenen er 2 singles met Drive By Shooting /  Stone Dudes, waarvan de eerste, een 7", in 2003 en de volgende, een 10", in 2005.
De CD "Festsaal Kreuzberg" bevat 9 nummers, die in november 2009 opgenomen werden en ook, zij het in andere vorm, op de CD's "3" en "4" staan.
"Festsaal Krezberg" begint met "Drehmoment", een stevig stonerrock nummer, dat in een constant terugkerend ritme wordt gespeeld, waardoor er een lichte trance ontstaat.
Vervolgens gaat de band in "Hart Am Wind" een stukje sneller spelen en de stoner klanken worden daardoor met iets meer kracht mijn oren in geblazen, waardoor ik de muziek nog sterker op me in voel werken.
Daarna hoor ik "3", een stoner nummer, dat in hoog tempo gespeeld wordt, waarin enkele tempowisselingen zitten, gevolgd door "An3R4", een uptempo nummer, waarin de band een ander vrij eentonig ritme hanteert, waardoor ik in de trance blijf, waarin de band me vanaf de begintonen van de CD heeft weten te brengen.
Ook met "Karacho / Heizer" verandert het snelle ritme, dat de band hanteert, niet en het blijkt onmogelijk om te ontsnappen aan de invloed, die de muziek op mijn hersenen heeft.
Met "Tansporter" slaat de band even een andere weg in, want in dit nummer speelt de band een haast melodieuze muzieklijn, waarin de drums het hypnotiserende ritme verzorgt.
In "Klar Schiff" keert Rotor weer terug naar snelle stoner, waar de kracht van af spat en "Derwisch" is eveneens zo'n nummer.
"Die Weisse Angst", het laatste nummer van de CD, duurt bijna 10 minuten en dit is ongetwijfeld het beste nummer van "FEstsaal Kreuzberg", waarin de band alles uit de kast haalt.
Een hypnotiserend gespeeld nummer met een slepend ritme, waar zo'n spanning in opgewekt wordt, dat ik aan mijn stoel gekluisterd zit, afwachtend wat er komen gaat.
Rotor heeft me met hun live CD "Festsaal Kreuzberg" overtuigd van hun kunnen en stonerrock fans zullen deze muziek zeker op waarde weten te schatten.




Rotor - Die Weisse Angst
www.youtube.com/watch?v=urK4lEcJqTQ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten