maandag 4 februari 2013

Review: Del-Toros - The Hottest Places In Hell Are Reserved For Those Who In Times Of Great Moral Crisis Maintain Their Neutrality (Undertow, 2013)(Surf/Punk)

Del-Toros uit Alkmaar, Nederland, maakten in 2010 hun debuut met de 7 nummers tellende gelijknamige EP, die zowel nationaal als internationaal lovende kritieken kreeg, waardoor één van de songs, "Sweet" zowel op de verzamel CD's "Hollandse Nieuwe Deel 9" als op "The Best Of Garage Punk Hide Out Vol.8"
terecht kwam.
In 2011 bracht de band, die bestaat uit: Sicco Roukema - zang en basgitaar, Guido Bruin - zang, sologitaar, Hammond orgel en carillion en Ton Gaarthuis - drums en oliedrum, een split single, "Silverdust 78", uit met The Phantom Four & Arguido plus de single "Fifty Knots", een nummer dat gemaakt werd voor het
nieuwe Nederlandse windsurfer merk mXr.
Laatstgenoemde nummer verscheen in 2012 ook op de soundtrack van de documentaire "Ghosts Of Speed".
De band ging in de zomer van dat jaar de Aqua8 studio te Heerhugowaard in om hun nieuwe CD "The Hottest Places In Hell Are Reserved Fotr Those Who In Times Of Great Moral Crisis Maintain Their Neutrality" op te nemen onder leiding van producer Theo Van Rock, die onder meer ook de productie deed voor Urban Dance Squad en Henry Rollins en deed daar slechts 1 week over.
De CD bevat 11 nummers, waarvan "Mexican Death Squad" de eerste is en hierin hoor ik de band een heftige punk song spelen, waarin lichtelijke surf klanken te horen zijn en dat enkele tempowisselingen bevat.
In "Hide This (For Me)" krijg ik een surf song voorgeschoteld, die met de snelheid van de hoge snelheid- lijn mijn gehoorgang binnen komt en invloeden uit punk heeft.
Vervolgens Hoor ik "Mouche Volante", een nummer dat met klassieke Spaanse gitaar begint, maar al snel over gaat in een lekker swingende ouderwetse punk song, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en die eindigt, zoals hij begon, dus met klassieke gitaar.
Daarna hoor ik "2 Feet On The Ground", een schitterend instrumentaal stonerrock nummer met gemiddeld tempo, waarin nog heel in de verte surf invloeden te beluisteren zijn.
Dan krijg ik "The Thing" te horen, dat een prima mix is van surf met een hardrock song, die me hier en daar aan The Dead Boys doet denken, maar met "Bad News" verrast de band me door een vrij rustige song te spelen, die me niet lekker in het gehoor klinkt en ik vind dit dan ook het minste nummer tot nu toe.
Met "Let Me Fall" zit ik weer op mijn stoel te wippen en dit is dan ook een uitstekende uptempo song met invloeden uit hardrock en punk, die swingt als een trein, waarin de band alle remmen los lijkt te gooien.
In "Last Wave" gebruikt de band het carillon op subtiele wijze om een start met het nummer te maken, waarna ze vervolgen met een fantastisch stukje surf rock, waar de weinige vocalen op uitstekende wijze in verweven zijn.
"Down The Surface" is een vrij snel surf nummer, dat enigszins invloeden uit punk en metal bevat en door de diverse tempowisselingen en ritmes geweldig klinkt en "12 Mountains" is een lekker in gehoor klinkend instrumentaal surf rock nummer en het afsluitende "No Love Lost", waar tegen het einde de zang pas
ingezet wordt, eveneens.
Del-Toros heeft met hun eerste volledige CD een uitstekend product afgeleverd, die ik met plezier heb beluisterd en kan hem elke muziek liefhebber aan raden.




Del-Toros Alkmaar Victorie 20-01-2012 - YouTube
www.youtube.com/watch?v=uvMMIPhVpHY

Geen opmerkingen:

Een reactie posten