maandag 9 februari 2015

Review: Birth Of Joy - Prisoner (Suburban Records, 2014) (Progressieve Rock)

Birth Of Joy werd in 2008 te Utrecht, Nederland, op de Herman Brood Academie opgericht en bestaat uit: Kevin Stunnenberg - zang en sologitaar, Gertjan Gutman - orgel, basgitaar en zang en Bob Hogenelst - drums, zang en mondharmonica.
De band bracht in 2010 hun debuut album "Make Things Happen" in eigen beheer uit, waarna ze in 2011, na een optreden op het Zwarte Cross festival, een platencontract bij Suburban Records kreeg, die hun debuut album in 2012 her uit bracht.
Vervolgens verschenen "Life In Babalou" (Suburban Records, 2012) en het compilatie album "The Sound Of Birth Of Joy" (Grand Palais/Modulor, 2013), gevolgd in 2014 door "Prisoner", dat zowel via SPV/Long Branch als Suburban Records werd uitgebracht en binnen 2 weken werd opgenomen.
Na het uitbrengen van laatstgenoemde plaat kreeg de band, dat zelfde jaar, optredens op Pinkpop, Lowlands en Best Kept Secret.

"Prisoner" beavt 11 nummers, waarvan "The Sound" de eerste is en hierin hoor ik de band, in een gemiddeld tempo, een stevige progressieve rock song spelen met een vrij monotoon ritme, dat lichtelijk hypnotiserend werkt, totdat de band besluit het tempo op te voeren en het nummer naar een climax toe werkt. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik "How It Goes", dat in een hoog tempo gespeeld wordt en swingt als een trein, gevolgd door "Keep Your Eyes Shut", waarin ik een lekker in het gehoor klinkende stevige progressieve rock song te horen, die enkele prima tempowisselingen bevat en halverwege het nummer, tijdelijk, een oosters ritme krijgt.
Dan volgt "Three Day Road", dat met zware synthesizer klanken begint, om over te gaan in een schitterend psychedelisch stukje muziek met een ritme, dat in een striptease show gespeeld wordt, totdat de band het roer lichtjes omgooit en het nummer nog progressiever en psychedelischer wordt.
In "Grow" laat de band me genieten van een heerlijke progressieve rock song, waarbij stil zitten geen optie is en in "Rock & Roll Show" krijg ik een swingende rock & roll song te horen, die enkele tempowisselingen bevat.
Vervolgens hoor ik "Longtime Boogie", waarin de band een zeer swingend blues gerelateerd nummer speelt, waarbij ik onmogelijk stil kan blijven zitten en dit wordt gevolgd door "Mad Men", een uitstekende uptempo progressieve rock song met lichte blues invloeden en diverse tempowisselingen.
Met "Holding On" schotelt de band me een fantastische licht psychedelische progressieve rock song voor, waarin een hypnotiserend ritme zit en ik als het ware de muziek ingezogen wordt.
Dan volgt de titel song "Prisoner" en hierin laat de band een geweldig stukje muziek horen, waarbij ik beelden voor me zie van Amerikaanse gevangenen, die met ketenen aan elkaar vast zaten om stenen te bikken, onderwijl in een eentonig ritme hun liederen zingend.
Het laatste nummer heet "Clean Cut" en daarin laat de band me opnieuw een stevige swingende rock song horen, waarbij ik door de muziek in beweging wordt gezet.

Birth Of Joy heeft me met "Prisoner" een fantastisch stuk muziek voorgeschoteld, waar ik van begin tot einde heb kunnen genieten en ik kan deze CD dan ook aanraden aan een ieder, die van rock muziek houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten