maandag 22 februari 2016

Review: Psychic Lemon - Psychic Lemon (Eigen Beheer, 2016) (Progressieve Rock / Krautrock)

Psychic Lemon werd eind 2013 te Cambridge, Kent, Engeland opgericht en bestaat uit: Andrew Briston - sologitaar, zang en keyboards, George Horler - sologitaar en zang, Andrew Hibberd - basgitaar en Martin Law - drums en percussie.
Psychic Lemon liet zich muzikaal inspireren door bands als: Goat, The Heads, Amon Düül II, Syd Barrett en Ibibio Sound Machine en trad op festivals als Strawberry Fair te Cambridge en Solstice festival te Moonhenge op, na hun eerste optreden in oktober 2014.
De band rondde de opnamen voor hun debuut album "Psychic Lemon" in december 2015 af en deze zal op 4 maart 2016 worden uitgebracht als download en op CD.

Het album bevat 6 nummers, waarvan "TiCk ToK" de eerste is en hierin hoor ik de band een schitterende uptempo mix maken van krautrock, dance en progressieve rock, die swingt als een trein en gevolgd wordt door "Death Cult Blues", waarin de band me een rustig startende nummer voorschotelt, dat al na korte tijd van tempo verandert en uitmondt in een fantastische vrij snelle progressieve rock song, die een licht hypnotiserend ritme bevat. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna krijg ik "Good Cop Bad Cop" te horen en ook dit is een heerlijk uptempo progressief rock nummer, waarbij de muziek erg swingend is, waardoor stil zitten geen optie is.
Dan volgt "Analogue Summer" en daarin zet de band me een verrukkelijk instrumentaal nummer voor, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, waar ruimtelijke psychedelische invloeden in zitten.
In "Dilator", dat psychedelisch begint, schotelt Psychic Lemon me een geweldige swingende progressieve song voor, waarin de zang me aan die van Ron Tree van Hawklords doet denken, terwijl ook de muziek invloeden van die band bevat en in het laatste nummer, dat "Horizon" getiteld is, laat de band me genieten van een iets meer dan 10 minuten durende swingende progressieve rock song met krautrock invloeden, die een licht hypnotiserend ritme heeft en enkele uitstekende tempowisselingen bevat.

Het debuut album "Psychic Lemon" van de gelijknamige band bevat 6 fantastische stukken muziek, waarmee de band me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik kan deze schijf dan ook voor 100% aanraden, aan elke liefhebber van progressieve rock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten