maandag 31 oktober 2016

Review: Magnetic Spacemen - I Don't Wanna Grow Up (Sounds Haarlem Likes Vinyl, 2016) (Punk)

Magnetic Spacemen werd in mei 2013 opgericht in het Overijsselse plaatsje Tuk, Nederland en bestaat uit: Erwin Wuite - sologitaar, Sam Pols - basgitaar en zang en Max Nowak - drums.
Vanaf de oprichting schreef de band eigen nummers, waarbij ze inspiratie haalden uit de muziek van o.a. The Who, The Hives, Off! en Together Pangea.
In augustus 2014 gingen ze de studio in om hun eerste EP "Baby Doll" op te nemen, die 25 oktober 2014 via het Buskruit Records label.
De band speelde als voorprogramma van o.a. Peter Pan Speedrock, John Coffey, Electric Eel Shock (Japan) en White Cowbell Oklahoma (Canada) en was op festivals als Hedon Zwolle, Pico Pop, Vera Groningen, Zwarte Cross, Bevrijdingsfestival en Stone Rock te zien en te horen.
Hun debuut album "I Don't Wanna Grow Up", verscheen 9 oktober 2016 en werd eind september 2016 voorafgegaan door de 7" vinyl single "I Don't Wanna Grow Up", dat de opvolger is van de eerste single, "Youth Glory", die in april 2016 van het album getrokken werd en eveneens op 7" vinyl uitgebracht werd.  
De opnamen voor het debuut album werden in Franky's Recording Kitchen Nieuwleusen gemaakt, terwijl het album, dat 9 nummers bevat, zowel op LP als op CD en als digitale download verschijnt via het Sounds Haarlem Likes Vinyl label.

Het eerste nummer van het album is de single "Youth Glory" en daarin hoor ik de band een fantastische uptempo punkrock song spelen, die enkele subtiele tempowisselingen bevat en me doet terug verlangen naar eind jaren 70, waarna de titel song en tevens single "I Don't Wanna Grow Up" volgt, waarin de band een heerlijke swingende rock song ten gehore brengt, waarbij stil zitten geen optie is. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna zet de band me "Makes Me Wonder" voor en hierin laat de band me genieten van een schitterende dansbare punkrock song, die in de jaren 70 gemaakt had kunnen zijn en gevolgd wordt door "Robots" een geweldige  punkrock song, waarbij ik op mijn stoel zit mee te swingen.
"Seafood" is een lekker in het gehoor klinkende uptempo rock song, die gevolgd wordt door "Jade B", eveneens een uitstekende punkrock song, die met vrij hoge snelheid gespeeld wordt.
Dan schotelt Magnetic Spacemen me "Radio" voor, waarin verder wordt gegaan met het maken van lekker klinkende punkrock en in "Hole In My Hand" is dat niet anders en ook in dit korte snelle heftige nummer speelt de band de pannen van het dak, waarna het laatste nummer volgt, dat "Blurred" heet en daarin laat de band me een heerlijk zwaar, vrij traag, nummer horen, dat hardrock invloeden heeft.

Het debuut album "I Don't Wanna Grow Up" van Magnetic Spacemen bevat 9 uitstekende rock songs, die ik elke liefhebber van 70er jaren punkrock kan aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) te beluisteren in het radio programma Carry's Music Machine viawww.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten