maandag 31 oktober 2016

Review: Various Artists - Burg Herzberg Festival Handmade (Faust Studio, 2016) (Rock)

Het Duitse Burg Herzberg Festival bestaat al sinds 1968, dat in de buurt van Alsfeld, Hessen, plaats vond en het was het eerste buiten hippie festival van Duitsland.
Bij het eerste Burg Herzberg underground festival, in april 1970, speelde bands als Amon Duül, Guru Guru, Can en The Petards en, maar vanaf 1973 was er geen festival meer.
In 1991 werd het festival, onder de naam Kalle Becker Festival, nieuw leven ingeblazen en werd op het kasteel gehouden, maar in 1997 verplaatste de organisatie het festival naar de voet van de berg, omdat het festival steeds groter werd.
Het werd jaarlijks op deze plaats gehouden, totdat het in 2002 voor het laatst plaats vond.
Een groep Fulda muziekliefhebbers en fans bliezen het Burg Herzberg Festival in 2004 opnieuw leven in en vanaf die tijd is er, in juli, weer jaarlijks een festival aan de voet van de berg in Breitenbach am Herzberg, dat tevens het grootste van zijn soort in Europa is.
Over het algemeen treden er progressieve rock bands op en artiesten en bands uit de hele wereld zoals: Porcupine Tree, Birth Control, Ash Ra Tempel, Electric Orange, Zone Six, Hawkwind, Caravan, Faust, Gong, Ozric Tentacles, Eric Burdon, Uriah Heep, UFO, Ten Years After, Iron Butterfly, Van Der Graaf Generator, Soft Machine, Manfred Mann's Earth Band, Kraan en anderen, lieten duizenden fans genieten van hun muziek.
Er werden van de festival optredens ook opnames gemaakt en op de CD/2LP (1 LP transparant oranje en 1 LP geel vinyl) "Burg Herzberg Festival Handmade", die op 25 augustus 2016 via het Faust Studio label is verschenen, staan live opnamen van 10 bands, die in de loop der jaren op het festival speelden, plus een studio opname.

Het eerste nummer van het album komt van de blaasmuziek groep Kofelgschroa uit Beieren, Duitsland, die het nummer "Sofia" spelen en daarin hoor ik de bandleden een prima rustige song ten gehore brengen, waarbij ze zichzelf begeleiden met blaas instrumenten en accordeon.
Daarna hoor ik de Engelse band Fairport Convention, uit Londen, die een lekker in het gehoor traditioneel klinkende Engelse folk song spelen, getiteld "Bring Me Back My Feathers", die een erg aanstekelijk ritme heeft en me aan zet tot mee bewegen en gevolgd wordt door "The Unknown" van The Crazy World Of Arthur Brown, die uit Whitby, Engeland, afkomstig is en in dit nummer laat de band me een schitterend progressieve rock met Zuid-Amerikaanse ritmes horen, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en tevens invloeden van de muziek van The Sensational Alex Harvey Band bevat.
De volgende band, The Pretty Things, komt eveneens uit Londen, Engeland en spelen "The Same Sun", waarin ik een heerlijke progressieve rock song te horen krijg, waarin het tempo gemiddeld te noemen is.
Dan volgt New Model Army uit Bradford, Engeland, met "No Mirror No Shadow", die een uitstekende swingende dansbare progressieve rock song spelen, waar diverse subtiele tempowisselingen in zitten, dat als enige nummer niet live opgenomen is (luister naar een live opname van dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna The Machine uit Rotterdam, Nederland, me "Aurora / X" voorzet en daarin laat de band me een stevig, vrij rustig, stonerrock nummer horen, dat halverwege versneld wordt en de band vervolgt met het maken van een swingende stonerrock song.
Heat uit Berlijn, Duitsland, schotelt me een stevige hardrock song voor, die na enkele minuten van tempo verandert en over gaat in een stevige rustige rock song, waar lichte blues invloeden in te horen zijn en Vibravoid uit Düsseldorf, Duitsland laat me meer dan 21 minuten genieten van de Pink Floyd cover "Set The Controls For The Heart Of The Sun", waarin ik een fantastische uitvoering van dit heerlijke psychedelische nummer te horen krijg.
Vervolgens zet My Sleeping Karma uit Aschaffenburg, Duitsland me "Inention" voor en hierin krijg ik een schitterend psychedelisch progressief rock nummer voorgeschoteld, waarbij de muziek me lichtelijk aan die van "A Forest" van The Cure doet denken en Orange uit Duitsland speelt een verrukkelijke, zeer dansbare, mix van elektro en dance, getiteld "Bakalim", waarbij stil zitten geen optie is.
Het laatste nummer van het album komt van "Götz Widmann uit Bad Brückenau, Duitsland en daarin laat deze singer songwriter me een lekker in het gehoor klinkende opgewekte song horen, die een aanstekelijk ritme bevat, dat tot dansen aan zet en "Dein Vater Hat 'Nen Kater" heet.

Het album "Burg Herzberg Festival Handmade" bevat 11 schitterende nummers van evenzoveel bands en ik kan iedere liefhebber van zowel progressieve rock, psychedelische rock, hardrock en stonerrock deze schijf van harte aanbevelen.