maandag 9 april 2018

Review: The Cavemen - Nuke Earth (Slovenly Records, 2018) (Punk)

The Cavemen werd in 2012 te Auckland, Nieuw Zeeland, opgericht en bestaat uit: Paul Caveman - zang, Jack Caveman - sologitaar en zang, Nick Caveman - basgitaar en Jake Caveman - drums.
De band liet zich muzikaal beïnvloeden door onder andere: The Stooges, Elvis Presley, The Cramps, Buddy Holly, Sonics, Gun Club, Captain Beefheart, Link Wray, Motorhead, Dale Hawkins Dead Moon, 13Th Floor Elevators en Little Richard.
De band bracht hun debuut op 30 april 2013 middels 2 digitale download nummers uit ("Swamp Thing" en "Juvenile Delinquent"), waarna het digitale download nummer "At The Pub" op 2 februari 2014 volgde.
Vervolgens verschenen: "Juvenile Delinquent" (7" single, 27 maart 2014), "Reich?/?Ghoul" (7" single, 12 augustus 2015), "The Cavemen" (LP op doorzichtig vinyl, tevens op groen vinyl en als digitaal album, 16 november 2015), "To High To Die" (digitaal download nummer, 30 augustus 2016), "I Hope They Drop The Bomb On Me" (digitaal download nummer, 5 oktober 2016), "Born To Hate" (LP op goudkleurig vinyl, tevens op CD en als digitale download, 2 december 2016) en "The Cavemen (her uitgave van het eerste album op 180 gram bloedrood vinyl + 2 bonus nummers en tevens als CD inclusief 2 bonus nummers, als cassette inclusief download code en als digitale download.
Op 6 april 2018 verscheen hun derde album "Nuke Earth" via het Slovenly Records label in een beperkte oplage van 100 stuks op groen vinyl inclusief digitale download en inlegvel, als zwart vinyl uitgave, als CD digipack en als digitale download.

Het album, dat 13 nummer bevat, start met "Lust For Evil", waarin ik een korte heftige punk song te horen krijg, die in een hoog tempo mijn gehoorgang binnen gespeeld wordt en swingt, om gevolgd te worden door "Criminal Love", eveneens een korte swingende punkrock song, die met de snelheid van het licht ten gehore gebracht wordt en invloeden uit eind jaren 70 bevat.
Daarna gaat de band verder met het maken van uptempo rock en krijg ik "Janey" voorgezet, waarin ik een geweldige zeventiger jaren gerelateerde rock song te horen krijg, die swingt en dansbaar is (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Batshit Crazy", een fantastische korte snelle punkrock song, waarmee de band me opnieuw terug voert naar eind jaren 70.
In "Chernobyl Baby" laat The Cavemen me nogmaals genieten van zo'n korte song, waarin de muziek me lichtelijk aan die van The Ramones doet denken en in "Day Weekend" krijg ik weer een heftige rock song voorgezet, waarna "The Night Jimmy Savile Died" volgt en de band een heerlijk nummer in de stijl van de muziek van Stiff Little Fingers speelt.
Dan schotelt de band me "Concrete Town" voor en hoor ik weer zo'n schitterende zeventiger jaren punkrock song, die met hoge snelheid gespeeld wordt, om vervolgens met dezelfde snelheid te vervolgen in "Don't Wanna Hang", waarin ik een fantastische rock song voorgezet krijg.
Vervolgens speelt de band "Gimme Beer Or Gimme Death", een uitstekende recht toe recht aan rock song, die gevolgd wordt door "Elvis Is Alive", dat opnieuw een heftige swingende punkrock song is, die in een hoog tempo gespeeld wordt.
Verder hoor ik "Thug", een swingende mix van een powerrock en punkrock song, waarin het tempo gemiddeld te noemen is en "Speaking In Tongues", een lekkere rock song, die met hoge snelheid gespeeld wordt.

"Nuke Earth" van The Cavemen bevat 13 fantastische korte swingende punkrock songs, die met hoge snelheid gespeeld worden en sterke invloeden van eind jaren 70 hebben en ik kan ieder liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via  www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten