maandag 30 april 2018

Review: Moonweevil - Verticle Tide (Strange Fish Records, 2018) (Elektronische Muziek, 2018)

Nadat keyboards speler Rob Appleton enkele jaren geleden van Engeland naar Oostenrijk verhuisde, lijkt zijn band Cranium Pie opgeheven te zijn.
De laatst verschenen albums van de band "The Mechanisms Tapes" en "Mechanisms Part Two" werden beide in maart 2015 door het Regal Crabomophone label uitgebracht, tegelijk met zijn eerste solo album "A Peculiar Accumulation Of Particles", dat hij onder de naam Moonweevil maakte.
De opvolger daarvan heet "Verticle Tide", die in oktober 2017 als digitale download verscheen en het album wordt 12 mei 2018 in een beperkte oplage van 160 stuks via Strange Fish Records (Fruits De Mer Records) op LP + CD uitgebracht en tevens op CD, waarbij vermeldenswaardig is, dat de CD uitgave 10 nummers  bevat, inclusief de 2 lange nummers van de LP.

Het album start met "Verticle Tide" dat 20 minuten duurt en daarin krijg ik een rustig startend elektronisch nummer voorgezet, dat na enkele minuten verandert, om tijdelijk meer snelheid te krijgen, om vervolgens weer in een rustig tempo verder te gaan, dat opnieuw verandert en ik een stukje krautrock hoor, dat over gaat in een vrij experimenteel klinkend stukje, waarna er ruimtelijke invloeden te horen zijn, die in een rustig tempo gespeeld worden en voor de laatste maal in dit nummer verandert in een rustig experimenteel elektronisch nummer.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Dan volgt "Tapping Into The Future" en ook hierin maakt Rob een prachtig stuk elektronische muziek, dat diverse tempowisselingen heeft en tevens tevens enkele ritme veranderingen.
In "North Dwarf" laat hij me genieten van een heerlijk stukje elektro dance, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en swingt, maar na enkele minuten verandert in een rustig licht psychedelisch klinkend elektronisch nummer en in "Geometricty" laat hij me enkele minuten genieten van een fantastisch psychedelisch stuk elektronische muziek.
Daarna zet hij me "Ether Machine" voor en hoor ik een aanstekelijk dansbaar nummer, dat enkele tempowisselingen heeft en tegen het einde een licht hypnotiserend ritme krijgt, waarna "General Relativity" volgt en ik opnieuw een zeer dansbaar elektronisch nummer voorgezet krijg, dat gevolgd wordt door "Synthonicus", een heerlijk smooth jazz nummer, dat in een rustig tempo gespeeld wordt.
Dan schotelt Moonweevil me "Colliding Scapes" voor en hoor ik een prima mix van elektronische muziek, progressieve en experimentele rock, die in een niet al te hoog tempo uitgevoerd wordt en tevens lichte psychedelische invloeden heeft, om gevolgd te worden door "Time Is Round", een psychedelisch stuk muziek, dat melodisch en orkestraal klinkt.
Vervolgens krijg ik het laatste nummer van de CD te horen, dat "Confluence 5917" heet en daarin laat Rob me genieten van een hypnotiserend startend nummer, dat tevens zware elektronische klanken bevat en langzaam verandert in een melodisch stukje, dat op zijn beurt weer verandert in een eentonig licht hypnotiserend ritme met experimentele invloeden, om vervolgens experimenteel te worden, waarna weer een melodisch stukje volgt, dat nogmaals verandert en ik een mooi rustig stukje elektronische muziek te horen krijg, waarmee het nummer op gepaste wijze wordt afgesloten.

"Verticle Tide" van Moonweevil is een niet alledaags album, dat zeker niet voor iedereen toegankelijk zal zijn, maar liefhebbers van elektronische muziek zullen deze schijf ongetwijfeld weten te waarderen en ik kan hen dan ook aanraden, deze uitgave eens te gaan beluisteren.