zondag 26 augustus 2018

Review: Thee Headcoats - In Tweed we Trust (Damaged Goods Records, 2018) (Punk)

Thee Headcoats werd in 1989 opgericht nadat Billy Childish band Thee Mighty Ceasers uit elkaar was gegaan en bestond uit: Billy Childish - sologitaar en zang, Johnny Johnson - basgitaar en Bruce Brand - drums.
De band, die tot halverwege de jaren 2000 bestond, bracht in de loop der jaren de nodige albums uit en het in 1996 verschenen "In Tweed we Trust" wordt op 21 september 2018 in een beperkte oplage op eendeei blauw vinyl opnieuw uitgebracht door Damaged Goods Records en tevens op CD en als digitale download.

Het album, dat 12 nummers bevat, begint met "Everybody's Wiser Now" en daarin hoor ik de band een swingende mix van powerrock en punk spelen, die enkele tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Too Afraid", een schitterende punkrock song, die me aan de begindagen van de punk doet denken.
Dan volgt "Want Me Win Me", een lekker in het gehoor klinkende aanstekelijke rock song met hoog meezing gehalte, die gevolgd wordt door "I'm Good Enough", een uptempo rock & roll song, die enkele tempowisselingen heeft en invloeden uit eind jaren 70 punk bevat.
In "Fingers In The Sun" zet de band me weer een geweldige punk song voor, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een licht hypnotiserend terugkerend ritme heeft en in "This Day To Bust" speelt Thee Headcoats een fantastische jaren 60 gerelateerde beat song in een wisselend tempo.
Daarna zet de band me "It Don't Come Easy" voor en krijg ik weer zo'n uitstekende rock song te horen, die enkele tempowisselingen heeft en jaren 60 en 70 invloeden bevat, waarna "I'm Hurting" ten gehore gebracht wordt, waarin de band een verrukkelijke punkrock song in een hoog tempo speelt, die swingt als een trein.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Vervolgens krijg ik "Going Down" voorgeschoteld en daarin laat de band me genieten van een mix van blues, Hammond rock en rhythm & blues met veel vervorming op de zang en dit nummer wordt gevolgd door "The Man With Eyes Like Little Fishes", een geweldige snelle eind jaren 70 gerelateerde punk song, die swingt.
Verder hoor ik "I Was Week", eveneens een heerlijke swingende uptempo punkrock song, die eind jaren 70 gemaakt had kunnen zijn en "Sex And Files", waarin ik weer zo'n schitterende uptempo song voorgezet krijg.

"In Tweed we Trust" van Thee Headcoats is een tijdloos album, waar je als punkrock liefhebber niet omheen kan en ik kan hen, die van dit genre houden, deze weergaloze her uitgave dan ook ten zeerste aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten