zondag 26 augustus 2018

Review: Tuomas Palonen - Tuomas Palonen (Palatsi Records, 2018) (Folk)

Tuomas Palonen (gitaar en zang) uit Helsinki, Finland, die eerder in bands als: Cosmobile, From Beyond, Kaveri Special en Kuparilinna speelde, heeft 11 mei 2018 zijn debuut  album "Tuomas Palonen", dat 10 nummers bevat, uitgebracht via Palatsi Records.
Hij wordt daarop bijgestaan door: Saara Olarte - harp (2 nummers), Seidi Guzejev - viool (3 nummers), Otto Eskelinen - dwarsfluit (2 nummers) en Heikki Tuhkanen - trombone (2 nummers).

Het album start met "Sarastus", waarin ik Tuomas een mooie rustige folk song hoor spelen, die halverwege verandert in een Japans georiënteerd stukje muziek en dit nummer wordt gevolgd door "Suljetuin Silmin", een prachtige rustige in het Fins gezongen pop song met folk invloeden.(luister naar dit nummer via de youtube onder de recensie)
Daarna schotelt hij me "Haapain Luona" voor en krijg ik opnieuw een rustige song te horen, die gevolgd wordt door "Hämärä", een uitstekende licht psychedelische folk song, die een aanstekelijk ritme heeft.
Dan zet hij me "Pälkänevesi" voor en krijg ik een heerlijk licht psychedelisch instrumentaal folk nummer te horen, waarna "Hiljaine Soutaja" volgt en daarin  laat Tuomas me genieten van een schitterende psychedelische song, waar een terugkerend licht hypnotiserend ritme zit.
In "Avoimin Silmin" speelt hij opnieuw een uitstekende mix van pop en folk in een niet al te hoog tempo, die na enkele minuten verandert in een licht psychedelisch stukje muziek en in "Ollukkainen Juomukkainen" schotelt hij me een geweldige aanstekelijke psychedelische folk song voor, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en swingt.
Vervolgens hoor ik "Tuulelle Lauluni Laulan" en daarin speelt hij weer zo'n lekker klinkende licht hypnotiserende pop song in een gemiddeld tempo en deze wordt gevolgd door het laatsste nummer, dat "Paljon On Kaunista" heet en hierin laat hij me een verrukkelijk licht hypnotiserend a-capella zangstuk horen, waar iets over de helft van het nummer minimale begeleiding bij komt en tevens psychedelisch klinkt.

"Tuomas Palonen" van Tuomas Palonen is een prima debuut album, dat vol prachtige folk muziek staat, die soms wel en soms niet psychedelisch klinkt en licht hypnotiserende ritmes bevat, waarmee hij me in de ban van zijn muziek heeft weten te houden en ik kan elke liefhebber van folk muziek aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten