maandag 20 augustus 2018

Review: Various Artists - Fruits De Mer Presents A Gathering Of The Fish (Fruits De Mer Records, 2018)

Het Fruits De Mer Records label brengt regelmatig gratis compilatie albums uit, die aan leden van de Fruits De Mer Records Club worden uitgedeeld, als ze een bepaalde aankoop doen.
Deze keer is dat bij aanschaffing van de albums "Cromlech Chronicles III" van Sendelica en van de 2LP Fuchsia "The Original Album + The Early Demos And More" van Fuchsia.
Eind juli ontvingen de club leden, die een bestelling hadden gedaan de CD "A Gathering Of The Fish", waarop 10 nummers staan van oude en nieuwe artiesten, die hun muziek op dit label uitbrengen, waarbij opgemerkt kan worden, dat het hoofdzakelijk nieuwe nummers zijn, die allemaal instrumentaal gespeeld worden door bands, die voor het overgrote deel uit Engeland afkonstig zijn.

Het album begint met "At The Forest Break" van The Ilk uit Londen, Engeland en daarin hoor ik de band een fantastisch rustig licht psychedelisch nummer spelen, dat orkestrale invloeden heeft en een enigszins trieste ondertoon bevat en dit nummer wordt gevolgd door "Earthman (Lost In Space)" van Man & Machine (UK), die me een prachtig licht psychedelisch melodisch nummer voorzet, waar ruimtelijke invloeden in zitten.(luister naar dit nummer via de youtbe link onder de recensie)
Daarna volgt Nathan Hall & The Sinister Locals (Wales) met "Like The Setting Sun" en hierin krijg ik een lekker swingend stukje pop muziek voorgezet, dat een aanstekelijk ritme en orkestrale begeleiding heeft en gevolgd wordt door "Nova Boss" van Delphini (UK), die een afwisselende swingende mix van dance, rock en Oosterse klanken ten gehore brengt, waarbij stil zitten geen optie is.
In "The Course Of Abagaz (Live)" laat Vespero (Rusland) me iets meer dan 17 minuten genieten van een psychedelisch rock in opposition nummer, dat rustig begint, maar na enkele minuten over gaat in een uptempo stuk muziek, dat progressieve rock, progressieve jazz en dance plus een hypnotiserend ritme bevat en daarbij is stil zitten niet aan de orde en halverwege verandert de muziek opnieuw en gaat de band over in het maken van RIO, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en reggae en jazz invloeden heeft, om tegen het einde terug te keren naar het maken van die swingende mix van progressieve rock, progressieve jazz en dance, waarna ik Das Blaue Palais (Duitsland) met "Zeitfield  (Düsseldorf Motorik Mix)" een heerlijk swingend krautrock nummer hoor spelen, waarmee de band me vanaf het begin in de ban van hun muziek laat komen, terwijl de muziek me weer in beweging brengt.
Dan hoor ik Black Tempest (UK), die Archipelago" speelt en me daarmee een prima elektronisch nummer voorschotelt, dat gevolgd wordt door "Love Song Of The Saroos" van Blue Giant Zeta Puppies (UK), die me een mix van elektronische muziek en spacerock in een niet al te hoog tempo voorzetten.
Vervolgens brengt Mercy And The Sea (UK) "We Fight To Win" ten gehore en krijg ik een uitstekend rock nummer voorgezet, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen en Future Wizards Records (UK) speelt bijna 17 minuten een fantastisch progressief rock nummer met lichte blues invloeden, getiteld "The Hoodoo Dial (Edit)", dat zeer dansbaar is en in een hoog tempo gespeeld wordt.

"A Gathering Of The Fish" van Fruits De Mer Records bevat 10 verrukkelijke nummers, die diverse stijlen muziek omvatten en ik kan iedere muziekliefhebber aanraden, eens te overwegen om lid te worden van de Fruits De Mer Records Club, om dit soort geweldige unieke uitgaven te mogen ontvangen.