zondag 13 januari 2019

Review: Robert J Zimmer? - Robert J Zimmer? (R.A.I.G. Records, 2018) (Experimenteel / Jazz / Progressieve Rock)

Robert J Zimmer? uit Chicago, Illinois, Amerika, werd in 2013 op de universiteit van Chicago opgericht en bestaat uit: Psalm Brown - sologitaar, Louis Clark - piano, keyboard en  synthesizers, Benno Giammarinaro - klarinet, Isaac Krone - trompet, Mike Harrison - tuba, Jivan Gandhi - percussie en Will Davis - drums.
Op 4 mei 2018 bracht de band hun debuut album "Robert J Zimmer?" als digitale download uit en op 19 november 2018 verscheen het album, dat in juni 2017 live in Logan Center for the Arts werd opgenomen, op CD via R.A.I.G. Records.

Het album, dat 8 nummers bevat, start met "A Capella Is The Paleo Diet Of Music" en daarin schotelt de band me een heerlijk stukje muziek voor, dat invloeden van, jazz, improvisatie en Zuid Amerikaanse muziek bevat en in een afwisselend tempo gespeeld wordt, waarna "Loopy Fiasco" volgt en de band een geweldig avant garde nummer ten gehore brengt, dat improvisatie en film invloeden plus diverse tempowisselingen heeft.
Dan krijg ik "6//7" te horen en ook hierin laat de band me genieten van een experimenteel improvisatie nummer met jazz invloeden en wisselende tempo's, dat bij tijd en wijle swingt en tevens hardrock en kamer muziek invloeden heeft en gevolgd wordt door "Heard Bobby Doesn't Even Do Math Anymore", een fantastisch avant garde nummer, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, Zuid Amerikaanse invloeden heeft en halverwege verandert in een uitstekend progressief stuk muziek.
In "Progestant Work Ethic" laat Robert J Zimmer? me genieten van een swingend progressief nummer, dat een licht hypnotiserend eentonig ritme bevat (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en in "Haute Garbage" zet de band me een schitterend uptempo progressief rock nummer voor, dat met een opzwepend ritme begint en na korte tijd over gaat in een zeer experimenteel klinkend stuk muziek, dat op zijn beurt verandert in een lekker rustig nummer, dat verder gaat in "Simulacroix", een swingend avant garde nummer, dat diverse tempowisselingen heeft en een aanstekelijk ritme bevat.
Het laatste nummer heet "Light Dawns Slowly Over The Whole (Foods)" en daarin schotelt de band me opnieuw een prachtig nummer voor, dat invloeden uit jazz , Zuid Amerikaanse muziek en improvisatie bevat en enkele tempowisselingen heeft.

"Robert J Zimmer?" van Robert J Zimmer? bevat 8 verrukkelijke nummers, waarmee de band me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik kan deze schijf dan ook aanbevelen, aan een ieder, die van avant garde, improvisatie, experimentele muziek en progressieve rock houdt.