zondag 9 januari 2022

Review: Cross And Keeling - October Is Marigold - Electric Chamber Music Vol.3 (Noisy Records, 2021) (Improvisatie / Progressief)

David Cross (ex King Crimson) - elektrische viool, Zeta jazz viool en violetta en de componist van klassieke muziek Andrew Keeling - dwarsfluit, keyboards en sologitaar uit Londen, Engeland brachten hun eerste album voor Noisy Records, het label van David Cross, in 2009 uit, getiteld "English Sun", waarna het duo diverse optredens deed en nieuwe opnames maakte voor een volgend album.
Deze opnames bleven echter liggen tot 2020, waarna het tweetal verder ging met het maken van nieuwe nummers en het resultaat is het album "October Is Marigold - Electric Chamber Music Vol.3", dat als CD via Noisy Records is uitgebracht op 3 december 2021 en 9 nummers bevat.

Het album start met "Marigold 1", waarin Cross And Keeling een kort stuk improvisatie in een traag tempo speelt, dat gedomineerd wordt door piano en cello en dit wordt gevolgd door "Kingfisher", een uitstekend nummer, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en invloeden van soundtracks en Japanse volksmuziek heeft.
Daarna volgen het titel nummer "October Is Marigold", een schitterend rustig nummer met progressieve invloeden van kamer muziek en improvisatie, dat een terugkerend ritme bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en "Strong As A Mountain Lion", een fantastisch stuk geïmproviseerde muziek met progressieve invloeden en tempowisselingen, dat bij tijd en wijle melancholisch klinkt.
In "Marigold 2" zet Cross And Keeling me een prachtig enigszins triest klinkend nummer voor, waarin de piano en viool de hoofdrol spelen en in "Ever Nearer" krijg ik een geweldig vrij rustig nummer te horen, dat een aanstekelijk terugkerend ritme heeft en lichte Oosterse invloeden bevat.
Vervolgens hoor ik "Marigold 3", een zwaar traag nummer van cello en piano, "The Spiking Darts That Were Trees", eveneens een verrukkelijk duister stuk muziek met een terugkerend ritme, dit een dreigende sfeer oproept en "The Dark Edge Of Desire And Marigold 4", een uitstekend zwaar dreigend en duister nummer met een traag tempo, dat een post apocalyptisch beeld oproept van een wereld, die ten onder gaat.

"October Is Marigold" van Cross And Keeling is een niet alledaagse CD, die vol langzame nummers staat, die gedomineerd worden door de viool en piano en invloeden van improvisatie, kamer en progressieve muziek bevatten en hiermee heeft het duo me enorm laten genieten en ik kan iedere liefhebber van één of meerdere genres deze schijf dan ook van harte aanbevelen.