zondag 2 januari 2022

Review: King Bastard - It Came From The Void (Eigen Beheer, 2022) (Stoner)

King Bastard uit Stoney Brook, New York, Amerika, werd in 2018 opgericht en bestaat uit: Matt Ryan — drums en percussie, Arthur Erb — basgitaar, Mike Verni — sologitaar en Isabel Guido — synthesizer, saxofoon en zang.
Nadat de band enkele demo's had gemaakt, waaronder het digitale nummer "Psychosis (In A Vacuum)", dat 15 januari 2021 verscheen, ging de band de studio in om hun debuut album "It Came From The Void" op te nemen en deze wordt op 14 januari 2022 uitgebracht als CD en als digitale download in eigen beheer en hierop kregen ze medewerking van Dylan Hutchins - viool en Andrew Weiss - altviool.

Het album, dat 6 nummers bevat start met "From Hell To Horizon", waarin King Bastard een heerlijk stevig instrumentaal rock nummer in een gemiddeld tempo speelt, dat gevolgd wordt door "Kepler 452b", een uitstekend zwaar vrij traag stoner nummer met een gesproken tekst.
Daarna volgen "Psychosis (In A Vacuum)", een heftige doom song, die tempowisselingen heeft en onverstaanbare geschreeuwde zang, waardoor ik in een soort psychose kom en "Bury The Survivors/Ashes To Ashes", een vrij traag stoner nummer met melodische invloeden, een gesproken tekst en tempowisselingen.
In "Blackhole Viscera" zet King Bastard me een stevig stoner nummer in een gemiddeld tempo voor, dat acid rock invloeden bevat en tempowisselingen heeft en in "Succumb To The Void" laat de band me genieten van een geweldig nummer met een gemiddeld tempo, dat een licht hypnotiserend terugkerend ritme heeft en na 5 minuten over gaat in een eentonig geluid, dat een minuut voor het einde gesproken tekst en mooie rustige muziek bevat.

"It Came From The Void" van King Bastard is een puike CD, die uitstekende stoner muziek bevat, waar ik erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muzieksoort dan ook aan eens naar deze schijf te gaan luisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik.(luister naar 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)