maandag 31 januari 2022

Review: Seaorm - Forgotten Shrines (OctoberXart Records, 2022) (Progressieve Rock)

Seaorm is een band uit Madrid, Spanje en Astrakhan, Rusland, die bestaat uit: Ángel Ontalva (October Equus) - sologitaar, Arkady Fedotov (Vespero) - basgitaar, synthesizer, fluit en achtergrond zang en Ivan Fedotov (Vespero) – drums, drummachine en percussie.
De leden werkten al eerder samen en maakten onder de naam Ángel Ontalva & Vespero diverse albums, zoals "Carta Marina" (9 juli 2018), "Sea Orm Liventure" (3 augustus 2018), "Sada" (1 februari 2020), "Shaman Rock" (10 februari 2020) en "Live At The Astrakan State Theatre Of Opera And Ballet" (23 juni 2020), maar nu maken ze dus onder de naam Seaorm muziek en hun eerste wapenfeit onder deze naam is het album "Olkhon", dat 9 nummers bevat en op 28 december 2020 via OctoberXart Records (het label van Ángel) als CD in een beperkte oplage van 500 stuks en als digitale download is verschenen, waarbij vermeldenswaardig is, dat alle nummers van het album "Shaman Rock", dat Ángel en Arkady samen maakten, op dit album staan, aangevuld met 3 nieuwe nummers.
Op 29 december 2021 verscheen het album "Frogotten Shrines" van Seaorm, dat 3 nummers bevat en daarop wordt de band bijgestaan door Víctor Rodríguez, die keyboards speelt.

Het album start met het iets meer dan 20 minuten durende titel nummer "Forgotten Shrines", waarin de Seaorm een fantastisch stuk muziek ten gehore brengt, dat een mix is van progressieve rock, elektronische muziek, krautrock en rock in opposition, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en bij tijd en wijle swingt, om halverwege tijdelijk in een rustig tempo over te gaan, om na korte tijd weer verder te gaan in het begin tempo.
Daarna volgt "Animas In The City Of Stones", dat experimenteel begint en na korte tijd over gaat in een verrukkelijke mix van elektronische muziek, progressieve rock en RIO en een gemiddeld tempo heeft en iets over de helft van het nummer meer snelheid krijgt en de muziek gaat swingen, om net voor het einde in een langzaam tempo over te gaan en op die manier te eindigen.
Het laatste nummer heet "The Garden Of Lost Memories" en hierin laat de band me genieten van een geweldig langzaam nummer met lichte Japanse en ruimtelijke invloeden en prima gitaarspel, dat rust uitstraalt.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)

"Forgotten Shrines" van Seaorm is een schitterende CD, waarvan ik vanaf de begin tonen van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van zowel progressieve rock als van RIO deze puike schijf dan ook van harte aanbevelen.