zondag 1 mei 2022

Review: Anyone - In Humanity (TogethermenT Records, 2021) (Melodische Rock)

Anyone uit Seattle, Amerika, werd in 1995 opgericht en is het project van multi-instrumentalist Riz Story, die in 1996 zijn debuut album "Rats Live On No Evil Star" als CD uitbracht via Longo Records Inc.
Daarna volgden de albums: "Live Acid" ‎(CD, Album, 1999, TogethermenT Records), "Anyone" (CD en cassette, 2001, Roadrunner Records), "Echoes And Traces ‎(14xFile, MP3, 2016, TogethermenT Records), "On The Ending Earth" ‎(CD, 2020, Just For Kicks Records) en "In Humanity ‎(2xCD, 2021, TogethermenT Records / Just For Kicks Records) en de singles / EP's: "Whole World's Insane" ‎(CD, Promo Single, 2002, Roadrunner Records), "Don't Wake Me ‎(CD, Promo, 2002, Roadrunner Records), "A Little Sip ‎(CD, EP, 2006, TogethermenT Records) en "Anyone" ‎(Cass, EP, eigen beheer).

Het 2CD album "In Humanity" uit 2021 bevat in totaal 13 nummers, waarvan 7 op CD1 en deze begint met "Elations", waarin Anyone een prima melodisch dansbaar rock nummer in een gemiddeld  tempo ten gehore brengt, dat new wave invloeden bevat en subtiele tempowisselingen heeft en enkele minuten voor het einde over gaat in een vrij rustige popsong met tempowisselingen en verschillende ritmes en dit wordt gevolgd door "The Disappearing Everything", een uitstekende mix van new wave en melodische rock met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme.
Daarna volgen "Apocalypse", een schitterende vrij rustige song met subtiele tempowisselingen en orkestrale invloeden, die tempowisselingen, progressieve melodische invloeden bevat en bij tijd en wijle swingt en "The Pale Blue Dot", een geweldig swingend uptempo nummer met experimentele, progressieve en jazzrock invloeden.
In "Emergence" schotelt Anyone me een puike uptempo mix van progressieve en symfonische rock, die subtiele tempowisselingen en een aanstekelijk ritme heeft en de laatste minuut fantastisch pianospel bevat en in "Don't Swallow Tomorrow" krijg ik een verrukkelijke vrij zware rock song te horen, die in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en een aanstekelijk terugkerend ritme heeft en na 5 minuten over gaat in een hoog tempo, waardoor de muziek gaat swingen, om een minuut voor het einde terug in het begin tempo te komen.
Het laatste nummer is een live opname van "Whole World's On Fire", een prachtige rustige song, waarin Riz akoestische gitaar speelt en orkestrale en piano begeleiding heeft, die zo nu en dan heftige klanken bevat.

Het eerste nummer van CD2 "Transfiguration", start met een gesproken tekst, die na enkele minuten over gaat in een heerlijke poprock song met een gemiddeld tempo, die tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door "On the Ending Earth...", een prachtige vrij rustige pop song met lichte melodische new wave invloeden.
Daarna volgen "Misanthropist", een mooie symfonische rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "The Madness", een schitterende rustige song met een melodisch ritme, dat aanzet tot schuifelen.
Verder hoor ik het titel nummer "In Humanity", een geweldige symfonische rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, tempowisselingen en invloeden van progressieve rock (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en "Curtain Call", een uptempo nummer met een terugkerend ritme, invloeden van progressieve en symfonische rock, die na enkele minuten verandert in een verrukkelijke rustige pop song .

"In Humanity" van Anyone staat vol heerlijke nummers, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan deze 2CD dan ook sterk aanraden aan elke liefhebber van melodische, symfonische en progressieve rock.