zondag 29 mei 2022

Review: The Milkshakes - Milkbox (Damaged Goods Records, 2022) (Garagerock / Beat)

The Milkshakes uit Kent, Engeland bestond uit: Mickey Hampshire - sologitaar en zang, Billy Childish - sologitaar en zang, Russ Wilkins - basgitaar (die Mark Gilbert verving) en Bruce Brand - drums.
De band bracht van 1981 tot 1992 13 albums, 2 split albums met The Prisoners, 4 compilatie albums en 2 EP's en 6 singles uit en op 27 mei 2022 verscheen de 4CD "Milkbox" via Damaged Goods Records.
In 2016 bracht dat label de "Milkbox" als 2CD compilatie albums "Talking 'Bout Milkshakes & After School Session" en "Thee Knights Of Trashe & The Milkshakes' Revenge" uit en deze verschenen eerder afzonderlijk in respectievelijk 1981 (onder de naam Mickey & The Milkshakes, LP, Milkshakes Records), 1983 (LP, Upright Records), 1984 (LP, Milkshakes Records) en 1987 (LP, Hangman Records).

De 4CD, die totaal 53 nummers bevat, start met de CD "Talking 'Bout Milkshakes", waarvan het eerste nummer "She'll Be Mine" heet en hierin speelt The Milkshakes een swingende uptempo beat song met een dansbaar ritme en jaren 60 invloeden en deze wordt gevolgd door "Pretty Baby", dat met de tonen van "Roadrunner" van The Pretty Things begint, om saxofoonspel toegevoegd te krijgen, waardoor er een soort eigen versie van dit nummer ontstaat.
Daarna volgen "For She", een uptempo garagerock song met een aanstekelijk dansbaar ritme, "I Want'cha For My Little Girl", een swingende beat song, die subtiele tempowisselingen heeft, "Ruhrgebeat", een heerlijk instrumentaal nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme en enkele tempowisselingen, "After Midnight", een geweldige uptempo song, die aanzet tot dansen en "Bull's Nose", een verrukkelijk snel instrumentaal rock nummer, dat in de jaren 60 gemaakt had kunnen zijn.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Shed Country" zet The Milkshakes me opnieuw zo'n fantastisch instrumentaal uptempo nummer voor, dat swingt, in "Don't Love Another" krijg ik een schitterende song te horen, die in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en een aanstekelijk ritme heeft, in "Tell Me Where's That Girl" laat de band me genieten van een uitstekende uptempo song met een terugkerend ritme en in "Can'tcha See" schotelt de band me een song voor, die sterke overeenkomsten vertoont met "You Can't Do That" van The Beatles.
Verder volgen "Love You Through The Whole Night", een swingende beat song met een aanstekelijk dansbaar ritme, "Nothing You Can Say Or Do", een uptempo jaren 60 gerelateerde beat song, die tempowisselingen heeft en "I Say You Lie", een korte uptempo beat song, die in het verlengde van het vorige nummer ligt en dus swingt.
Dan volgt het album "After School Session", waarvan het eerste nummer "Shimmy Shake" heet en hierin speelt The Milkshakes een lekker in het gehoor klinkende uptempo rock & roll song, die een hoog dansbaar gehalte heeft en gevolgd wordt door "I Can Tell", een swingende beat song met een gemiddeld tempo, "Tell Me Child", een prima beat song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Goodbye Girl", een uptempo beat song met een dansbaar ritme.
In "More Honey" laat The Milkshakes me genieten van een swingende uptempo rock & roll song met tempowisselingen, in "Soldiers Of Love" zet de band me een uitstekende  cover van dit Beatles nummer voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, in "El Salvador" krijg ik een geweldig instrumentaal surf nummer te horen en in "Let's Stomp" hoor ik de band een fantastische swingende uptempo rock & roll ten gehore brengen.
Dan volgen "Hide And Scatter", een instrumentaal rock nummer met een gemiddeld tempo en jaren 60 invloeden, "Jaguar", een heerlijke uptempo song met een terugkerend dansbaar ritme en invloeden van de muziek van The Beatles en "That Girl Of Mine", een puike beat song met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo.
Verder volgen "You Can Only Lose", een uptempo song met een dansbaar ritme en subtiele tempowisselingen, "Little Minnie", een aanstekelijke beat song met een gemiddeld tempo en dansbaar ritme en rock & roll invloeden en "Cadillac", een verrukkelijke uptempo rock & roll song met een dansbaar en een hoog meezing gehalte.
Het album "Thee Knights Of Trashe" begint met "I'll Use Evil", waarin The Milkshakes een uitstekende garagerock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme en deze wordt gevolgd door "What You've Got", een lekkere aanstekelijke garagerock song met een gemiddeld tempo en "Girl, It No Good", een fantastische garagerock song met invloeden van de muziek van The Kinks, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en een aanstekelijk dansbaar ritme heeft.
Daarna volgen "I'm Out Of Control", een heerlijke rock song met een dansbaar ritme, "I Dreamt Last Night (That I Lay Dead)", een geweldige song met een dansbaar ritme en een niet al te hoog tempo en "Bill's Beat", een uptempo instrumentaal nummer, dat swingt als een trein.
In "Old Time Shimmy" schotelt The Milkshakes me een verrukkelijke uptempo rock & roll song voor, waarbij stil zitten geen optie is, in "Can't Seem To Love That Girl" laat de band me genieten van een schitterende rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en in "Club M.I.C." krijg ik opnieuw een instrumentaal nummer te horen, dat een terugkerend ritme heeft en swingt.
Dan volgen "Despite The Danger", een puike garagerock song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme en "You're Asking Too Much", een uptempo garagerock song met een terugkerend ritme, dat aanzet tot beweging.
Verder hoor ik "Cassandra", een garagerock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Green Hornet", een geweldig uptempo instrumentaal nummer met een terugkerend ritme, dat een lichte trance opwekt.
De laatste van de 4CD box heet "The Milkshakes Revenge!" en hiervan heet het eerste nummer "Let Me Love You", waarin The Milkshakes een lekker beat song met een gemiddeld tempo ten gehoor brengt, die subtiele tempowisselingen en sterke invloeden van de jaren 60 muziek heeft en gevolgd wordt door "I Want You", een prima cover van het nummer van The Troggs en "If I Saw You", een song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend dansbaar ritme.
Dan volgen "Graveyard Words", een mooie vrij rustige song, "Boys", een fantastische swingende uptempo cover van The Shirelles, die ook door The Beatles opgenomen werd en "Little Girl Be Good", een uptempo rock song, die aanzet tot dansen.
In "Pipeline" zet The Milkshakes me een uitstekende cover van dit instrumentale nummer van The Chantay's voor, in "She Tells Me She Loves Me" krijg ik een verrukkelijke swingende uptempo beat song te horen en in "Little Girl (Mumble The Peg)" laat de band me genieten van een heerlijke song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme.
Verder hoor ik "Every Girl I Meet", een uptempo rock & roll song, die swingt als een trein, "The One I Get", een puike song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is en "Baby What's Wrong", een geweldige cover van dit nummer van Jimmy Reed, dat ook door The Rolling Stones is gecoverd.

"Milkbox" van The Milkshakes bevat 4 fantastische albums, die vol geweldige 60er jaren gerelateerde garagerock, beat en rock & roll nummers staan, waarmee de band me terug in de tijd heeft weten te voeren en ik kan liefhebbers van muziek uit die periode deze meesterlijke box dan ook sterk aanraden.