zondag 19 november 2023

Review: Celibate Rifles - The Turgid Miasma Of Existence (Area Pirata Records, 2023) (Rock)

Celibate Rifles uit Sydney, Australië werd in 1979 opgericht, maakte tot 2004 12 albums, waaronder 3 live en bestond tot 2019 in diverse samenstellingen.
De band bracht hun debuut album "Sideroxylon" in april 1983 uit via Hot Records en deze werd gevolgd door "The Celibate Rifles (aka 5 Languages)" (april 1984 Hot Records) en "The Turgid Miasma Of Existence" dat in juni 1986 via Hot Records verscheen en op 15 oktober 2023 via Area Pirata Records in een beperkte oplage van 500 stuks opnieuw als LP is uitgebracht en op dit album bestond uit: Phillip Jacquet - drums, Mykle Couvret - basgitaar, Dave Morris - ritmegitaar, Kent Steedman - sologitaar en Damien Lovelock - zang en speelden de volgende gastmuzikanten mee: Tim Fagin - bas klarinet, Dr. Bronstentein Karlarka - cello en piano, Barney Dunn - zither, dulcimer en klokkenspel en Louis Tillet - piano.

Het album, dat 11 nummers bevat, begint met "Bill Bonney Regrets", waarin Celibate Rifles een heerlijke swingende uptempo song met een aanstekelijk terugkerend ritme ten gehore brengt, die aanzet tot dansen, abrupt stopt (luister naar dit nummer via de youtbe link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Conflict Of Instinct", een uptempo garagerock song, die in het verlengde van het vorige nummer ligt, maar heftiger klinkt en swingt.
Daarna volgen "Temper Temper Mr. Kemper", een schitterende uptempo rock song met een dansbaar terugkerend ritme en acid rock invloeden, "Sentinel", een fantastische song met een niet al te hoog tempo en licht hypnotiserend terugkerend ritme en "Some Kind Of Feeling", een uptempo song met een terugkerend ritme, die swingt als een trein.
In "Glasshouse" zet Celibate Rifles me een geweldige song met een vrij rustig tempo voor, die lichte countryrock invloeden heeft en een terugkerend ritme bevat, in "Sometimes" laat de band me genieten van een verrukkelijke uptempo mix van rock & roll en punk, die een hoog meezing ne dans gehalte heeft en in "No Sign" krijg ik een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo te horen, die een aanstekelijk ritme heeft.
Verder volgen "Eddie", een vrolijk kinkende uptempo garagerock song met een dansbaar ritme en een hoog meezing gehalte, "JNS", een swingendeo punk song met een hoog tempo en een terugkerend ritme en "New Mistakes", een prima rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die tegen het einde experimenteel wordt.

"The Turgid Miasma Of Existence" van Celibate Rifles bevat 11 puike rock songs, waar ik vanaf de begin tonen van genoten heb met als uitschieter het nummer "Sentinel" en ik raad iedere rock liefhebber deze schijf dan ook van harte aan.