zondag 19 november 2023

Review: Citrus Citrus - Albedo Massima (Sulatron Records, 2023) (Psychedelische Rock)

Citrus Citrus uit Padova, Italië werd in 2020 opgericht en bestaat uit: Marco Buffetti - drums, percussie, keyboards, vibrafoon, Farfisa orgel en piano, Enrico Maragno - basgitaar, Lorenzo Badin - sologitaar, Farfisa orgel, sitar en setar, Luca Zantomio - sologitaar en saz en Thomas Powell - zang, synthesizer, percussie en programmering.
Op 8 december 2023 brengt de band hun debuut album "Albedo Massima" via Sulatron Records uit als LP op 180 gram zwart vinyl in een beperkte oplage van 300 stuks.

Het album, dat 7 nummers bevat, begint met "Sunday Morning In The Sun", waarin  Citrus Citrus een uptempo progressief nummer met een terugkerend ritme speelt dat dance invloeden heeft en iets voor de helft van het nummer een beetje chaotisch klinkt, om korte tijd later over te gaan in een langzamer tempo (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit wordt gevolgd door "Lost It", een song met een niet al te hoog tempo, die na iets meer dan 3 minuten meer ritme te krijgen en over te gaan in een stuk psychedelische muziek met een terugkerend ritme, waarin het tempo opgevoerd wordt totdat er een climax is ontstaan, on dan terug te keren naar het langzame tempo.
Daarna volgen "Fantachimera", een fantastisch swingend instrumentaal uptempo psychedelisch nummer met Oosterse invloeden en "Red Stone Seeds", een lekker in het gehoor klinkende licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.
In "Fetonte" laat Citrus Citrus me genieten van een geweldig nummer, dat psychedelisch begint, om na enkele minuten over te gaan in een swingend uptempo nummer met een aanstekelijk ritme, waarbij het onmogelijk is om niet in beweging te komen, in "Sleeping Giant" schotelt de band me een heerlijk nummer met een terugkerend ritme in een gemiddeld tempo voor en in "Frozen/Sun" krijg ik een uitstekende song met een vrij traag tempo te horen, die lichte psychedelische elementen bevat en iets na de helft van het nummer meer snelheid krijgt en een aanstekelijk ritme bevat.

"Albedo Massima" van Citrus Citrus is een verrukkelijke plaat, die 7 puike psychedelische nummers bevat waar ik enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muzieksoort deze schijf dan ook zeer aan.