zondag 21 januari 2024

Review: Ellesmere - Stranger Skies (AMS Records / BTF Music, 2024) (Symfonische Progressieve Rock)

Ellesmere uit Rome, Italië is het muziek project van multi-instrumentalist Roberto Vitelli, die met diverse wisselende muzikanten muziek uitbrengt en hiervan is John Hackett, die dwarsfluit op de albums speelt, de vaste kracht.
Roberto speelt onder andere: solo- en basgitaar, Moog Taurus synthesizer, klassieke gitaar, 12 snarige gitaar, keyboards en samples.
De band  bracht op 15 september 2015 hun debuut LP  "Les Ch​â​teaux De La Loire" uit,  tevens als CD en als digitaal album verscheen en gevolgd werd door "Ellesmere II - From Sea and Beyond" (LP, CD en digitaal album, 30 november 2018), "Wyrd" (LP, CD en digitaal album, 4 december 2020) en "Livesmere" (2CD en digitaal album, 24 juni 2022), waarop diverse gastmuzikanten meespelen.
Dit album werd op 12 januari 2024 gevolgd door "Stranger Skies", dat via AMS Records als LP, als CD en als digitale download verscheen en hierop spelen de volgende muzikanten: Roberto Vitelli - basgitaar en keyboards, Mattias Olsson - drums, John Wilkinson - zang, Giacomo Anselmi - sologitaar, Clive Nolan - keyboards, Graeme Taylor - akoestische gitaar, Tomas Bodin - keyboards, John Hackett - dwarsfluit, David Jackson - saxofoon en wind instrumenten, Bob Hodges - keyboards, Stefano Vicarelli - keyboards en Riccardo Romano - achtergrondzang en 12 snarige akoestische gitaar.

Het album, dat 6 nummers bevat, start met "Northwards", waarin Ellesmere een mooi klassiek aandoend stuk muziek in een gemiddeld tempo speelt, dat na enkele minuten over gaat in een prima symfonische progressieve rock song, die invloeden van Genesis en tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Tundra", een schitterende symfonische progressieve rock song met een gemiddeld tempo en subtiele tempowisselingen.
Daarna volgen "Crystallized", een prachtig vrij rustig startend instrumentaal nummer, dat na enkele minuten over gaat in een stevig stuk progressieve rock met jazz invloeden en "Arctica", een geweldige mix van rock in opposition, progressieve en symfonische rock die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en tempowisselingen bevat.
In het titel nummer "Stranger Skies" zet Ellesmere me een uitstekende song in de stijl van Genesis, die een gemiddeld tempo heeft, tempowisselingen bevat en enkele minuten voor het einde rustige folk invloeden krijgt en "Another World", een swingende uptempo mix van heavy en symfonische rock, die een aanstekelijk ritme heeft en subtiele tempowisselingen bevat.

"Stranger Skies" van Ellesmere is een puike symfonische progressieve rock plaat, die vol verrukkelijke nummers staat en ik kan liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook zeer aanraden.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)