zondag 21 januari 2024

Review: Karl Bartos - The Cabinet Of Dr.Caligari (Bureau B Records, 2024) (Film Muziek)

Karl Bartos - drums en percussie uit Düsseldorf, Duitsland was van 1974 tot 1990 lid van de band Kraftwerk, waarna hij startte met zijn soloproject Electric Music, waar hij diverse LP's en singles mee uitbracht en van 1994-1995 maakte hij samen met Bernard Sumner (New Order) en Johnny Marr (ex-The Smiths) het album "Raise The Pressure", dat via EMI verscheen onder de naam Electronic.
Vervolgens schreef en produceerde hij muziek voor verschillende artiesten en bracht hij weer verscheidene singles uit, maar ook trad hij op als DJ, schreef hij enkele boeken en werd hij in 2021 opgenomen in The Hall Of Fame.
Op 9 februari 2024 brengt Bureau B Records zijn album "The Cabinet Of Dr.Caligari" als 2LP, als CD en als digitale download uit en hierop staan 37 nummers.

Het album, dat onderverdeeld is in 6 acts, start met "Prologue", waarin Karl Bartos een prachtig rustig stuk filmmuziek ten gehore brengt, dat vrij zware klanken bevat en lichtelijk dreigend over komt en dit wordt gevolgd door "Scary Memories", een nummer met een niet al te hoog tempo een terugkerend ritme en duistere melodische invloeden, "Atonal Floating", een kort stuk filmmuziek met een langzaam tempo en invloeden van rock in opposition, "Full Of Life", een orkestraal klinkend nummer met lichte klassieke invloeden, "In The Town Hall", een spannend stuk filmmuziek met diverse subtiele tempowisselingen en "At The Funfair", een dansbaar nummer met een gemiddeld tempo en vrolijke draaiorgel invloeden.
Daarna volgt act 2, die begint met "A Mysterious Crime" en hierin is iets meer dan 1 minuut het geluid van een tikkende klok te horen en dit wordt gevolgd door "At The Funfair 2", een opgewekt klinkend nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, dat tot dansen aanzet, "The Cabinet Of Dr. Caligari", een fantastisch nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme, dat na anderhalve minuut verandert in een trager stuk muziek met melodische invloeden en een terugkerend ritme, "Jane's Theme", een kort rustig nummer met orkestrale invloeden, "March Grotesque 2", een mysterieus klinken stukje muziek, "Jane’s Theme 2", een kort rustig nummer met orkestrale invloeden en "Shadows", een zwaar en dreigend klinkend stukje met een traag tempo.
Dan volgen de nummers van act 3, waarvan het eerste "Tragic Message" is, een stukje klassiek klinkende muziek, dat in een langzaam tempo wordt gespeeld en iets over de helft van het nummer een zwaarder karakter krijgt en verder gaat in "Suspicion", een mooi stuk filmmuziek met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat enkele keren korte pauzes bevat, "Tragic Message 2", een nummer met prima filmmuziek, dat subtiele tempowisselingen heeft, "The Plan", een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, "A Dark Figure", een kort licht dreigend nummer met een terugkerend ritme, "Caligari's Theme", een mysterieus klinkend stukje muziek met pauzes en een gemiddeld tempo, "Arrest Of The Suspect", een kort nummer met subtiele tempowisselingen en "Caligari's Theme 2", een vrolijk klinkend nummer met een terugkerend ritme, dat tot beweging aanzet en halverwege tijdelijk onderbroken wordt.
In "Worried Jane" van act 4 zet Karl Bartos me een prachtig rustig nummer voor, in "Interrogation" krijg ik een zwaar duister nummer in een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme te horen, in "Jane's Fear" laat hij me genieten van een kermis nummer en heb ik het idee in een draaimolen belandt te zijn, die naarmate het nummer vordert, steeds sneller gaat, in "Francis's Observation" hoor ik een kort nummer met een langzaam tempo en een terugkerend ritme, in "Cesare's Attack And Escape" schotelt hij me een weer een vrij zwaar klinkend nummer in een traag tempo voor, dat na enkele minuten verandert in een geweldig stuk filmmuziek met orkestrale invloeden en een aanstekelijk gemiddeld tempo en in "Safe And Sound" krijg ik een kort rustig melodisch nummer te horen.
Vervolgens is het de beurt voor "Francis At A Loss" van act 5, waarin ik een prachtig symfonisch gerelateerd orkestraal nummer voorgezet krijg en dit wordt gevolgd door "Caligari's Deception", een puik zwaar klinkend nummer met rock in opposition invloeden en een gemiddeld tempo, "Lunatic Asylum", een heerlijk nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, melodische invloeden en een gemiddeld tempo en "In Search Of The Truth", een spannend klinkend orkestraal stuk filmmuziek met een gemiddeld tempo, een aanstekelijk terugkerend ritme, invloeden van rock in opposition en tempowisselingen, dat lichtelijk dreigend over komt.
Verder volgen "Out In The Field", elektronisch nummer met een terugkerend ritme en een vrij traag tempo, "The Director Rants And Rages", een spannend nummer met een niet al te hoog tempo, een terugkerend ritme en een licht dreigende uitstraling, "Scary Memories 2", een kort nummer met spookachtige invloeden en een vrij langzaam tempo, "Who’s Mad Here?", een experimenteel nummer met zware tonen en gesproken tekst, "Francis Rants And Rages", een melodisch stuk muziek met zware tonen en "Epilogue" een uitstekend nummer met een vrij rustig tempo en een licht dreigend ritme.

Ik heb erg genoten van "The Cabinet Of Dr.Caligari" van Karl Bartos, die vol verrukkelijke filmmuziek met rock in opposition invloeden staat, waarbij de muziek zo nu en dan dreigend en soms melodisch klinkt en ik kan liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook zeer aanraden.(luister naar een kort stuk van dit album via de youtube link onder de recensie)