maandag 6 april 2015

Review: Magnolia - Svarta Sagor (Transubstans, 2015) (Hardrock)

Toen Ronny Eriksson in 1994 begon met het schrijven van zijn muziek, die geïnspireerd was door de muziek van eind jaren 60 begin jaren 70, begon hij ook met zijn project Magnolia, genoemd naar de Blue Cheer song "Magnolia Caboze Babyfinger".
Hij nam zijn eerste songs op een Fostex 4-sporen recorder op, waarop hij sologitaar, basgitaar en keyboards speelde en zong, terwijl de drums door Anders "Heda" Hedström gedaan werd.
Het debuut album "Magnolia", dat door Transubstans uitgebracht werd, werd in 2 opname sessies tussen 2003 en 2006 in Love Tholin's Drop Out analoge studio te Ämal opgenomen met Love Tholin als sologitarist en ook Jan Vreeswijk (zoon van de beroemde Cornelis Vreeswijk) speelt daarop als sologitaar in 1 nummer mee, terwijl de drums door Anders Hedström en Thomas Eriksson (Ronny's jongere broer) gespeeld werd.
Tussen eind 2007 en begin 2008 nam Magnolia zijn tweede album "Falska Vägar" op, opnieuw in Love Tholin's Drop Out studio en deze CD werd door Transubstans uitgebracht, waarna dat zelfde label in 2010 ook de derde CD van Ronny, "Steg För Steg", op de markt bracht.
Voordat de vierde CD "Tänk Själv" in 2013 werd uitgebracht door Transubstans, maakte Ronny 2 albums met de Zweedse band My Brother The Wind.
In 2015 is de band terug met een nieuw album, getiteld "Svarta Sagor", dat net als de vorige albums, weer door het Transubstans label is uitgebracht en in het Zweeds gezongen wordt.

"Svarta Sagor" bevat 10 nummers, waarvan "Tungt Falletr Regnet" de eerste is en hierin hoor ik de band een lekkere stevige swingende hardrock song spelen, waarbij zeventiger jaren invloeden hoorbaar zijn.
Daarna krijg ik "Omväg" te horen en in dit nummer speelt Magnolia een stevige melodische hardrock song met enkele prima tempowisselingen, waarbij de muziek zo nu en dan naar de pop neigt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "Tid Och Rum", waarin de band me laat genieten van een heerlijke swingende song, waarbij stil zitten geen optie is.
Dan hoor ik "Den Dagen Den Sorgen" en hierin schotelt de band me een uitstekend stukje instrumentale rock voor, dat swingt en een aanstekelijk ritme bevat, waarna ik "Hamnar Aldrig Snett" te horen krijg, een lekker in het gehoor klinkende vrij rustige melodische jaren zeventig hardrock song.
In "Aldrig Nöjd" laat de band me weer een prima swingende hardrock song horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Tillfällig Frihet" krijg ik een schitterend instrumentaal rock nummer voorgeschoteld, waarin de band me verrast door halverwege even een stukje psychedelische experimentele rock te gaan spelen.
Vervolgens is het de beurt voor de titel song "Svarta Sagor" en daarin hoor ik de band een lekker stevige swingende hardrock song spelen, die zo nu en dan vrij dreigend is en in een gemiddeld tempo gebracht wordt.
Met "Bortom Staden Av GUld" laat de band me weer een heerlijk stukje instrumentale melodische rock horen en "Kriget Kallar" is een lekkere swingende hardrock song, die in een uptempo bevat en tegen het einde iets psychedelischer wordt.

"Svarta Sagor" van Magnolia is een lekker in het gehoor klinkende hardrock plaat, die afwisselend is en uitstekende muziek bevat, waardoor ik elke hardrock liefhebber deze schijf dan ook van harte kan aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten