maandag 6 april 2015

Review: King Automatic - Lorraine Exotica (Voodoo Rhythm Records, 2015) (Garagerock)

King Automatic, die in de bands Thundercracks en The Squares speelde, startte op 1 april 1999 te Nancy, Lorraine, Frankrijk als één-mans band en maakte sinds die tijd negen singles en split-singles, die door verschillende maatschappijen werden uitgebracht, waaronder Bang! Bang! Records, Hound Dog Records, Kizmiaz Records, Squoodge Records, Slovenly, terwijl zijn LP's via het Voodoo Rhythm Records label verschenen.
King Automatic maakte zijn debuut voor Voodoo Rhythm Records in 2005 met de CD/LP "Automatic Ray", die in 2006 gevolgd werd door "I Walk My Murderous Intentions Home" en in 2009 door "In The Blue Corner".
Op zijn vierde album "Lorraine Exotica" doen diverse gastmuzikanten mee, waaronder: Rich Deluxe - achtergrondzang, Madam & Monsieur Verdun - achtergrondzang, Monsieur Verdun - banjo, Miss Bang! Bang! - achtergrondzang, Ma Dalton - achtergrondzang en Tom Rocton - trombone.

"Lorraine Exotica" bevat 14 nummers, waarvan "King Automatic From Auto Space" de eerste is en hierin krijg ik een lekkere garagerock song te horen, waarin het fuzzy gitaargeluid licht hypnotiserend, het ritme uitstekend dansbaar en het tempo gemiddeld te noemen is.
Daarna volgt "La Vampiera Del Raval", waarin ik een exotische, zeer dansbare, Latijns Amerikaanse rock song hoor, die swingt als een trein, waarin de muziek me aan The Trinidad Steel Band en aan Alex Harvey doet denken (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door de heerlijke garagerock song "What's Your Poison", waarin gitaar invloeden van het Kinks nummer "I Need You" te horen zijn en in dit nummer neemt King Automatic me mee terug naar de jaren 60.
Dan schotelt hij  me de titelsong "Lorraine Exotica" voor en daarin krijg ik een lekker swingende rock & roll gerelateerde song te horen, die me in beweging brengt en gevolgd wordt door "Plan B", waarin hij me een fantastische dansbare bluesrock song voorschotelt.
In "Lee Marvin" hoor ik een uitstekende swingende licht psychedelische rock song, die een slepend ritme bevat en in "Bathroom Furnishings" laat hij me een prima garagerock song horen, waarin zestiger jaren invloeden in zitten.
Vervolgens krijg ik "The Beginner Witch" te horen en ook in dit rock nummer met lichte blues invloeden klinkt zijn voorliefde voor de jaren zestig muziek, waarna hij verder gaat met "Des Barbeles Sur La Prairie", een geweldige swingende zestiger jaren beat song, die door een psychedelisch orgeltje en met heerlijke mondharmonica klanken ondersteund wordt.
In "All Crossed Out In Bed" krijg ik een vrij rustige poprock song te horen en in "Drunk Friend" laat hij me een lekker in het gehoor klinkende rock song horen, waarin de muziek me hier en daar aan het nummer "Alabama Song" van Kurt Weill en Berthold Brecht doet denken.
"Les Dalton" is een schitterende swingende zestiger jaren beat song met psychedelische invloeden, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en "Ringtones, Sirens & Bells" is een heerlijke meezinger, waarbij ik zit mee te deinen met de muziek.
Het laatste nummer "En Passant Par La Lorraine" heeft Antilliaanse en ska invloeden, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en is dus zeer dansbaar.

King Automatic heeft met "Lorraine Exotica" een fantastische plaat gemaakt, die aan alle kanten swingt en die je minstens één keer gehoord moet hebben.
Een aanrader voor liefhebbers van sixties muziek en garagerock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten