maandag 12 september 2016

Review: Greg 'Stackhouse' Prevost - Universal Vagrant (Mean Disposition Records, 2016) (Rock)

Greg Prevost, uit Rochester, New York, begon halverwege de jaren 70, toen hij als zanger / gitarist in bands speelde als Dr.Electro & His Psychedelic Retards, Distorted Levels, Tar Babies en Cutdowns, die allemaal minimaal een single uit brachten.
Daarna richtte hij samen met de toen 16 jarige Andy Babiuk de garagerock band The Chesterfield Kings op, die diverse LP's en singles uit brachten, waarvan de eerste, "I Ain't No Miracle Worker"/ "The Heards 1967", op hun eigen label Living Eye Records, slechts in een zeer beperkte oplage van 500 stuks.
Na hun laatst verschenen CD uit 2009 besloot Greg een solo CD te maken en het resultaat heet "Mississippi Murderer" (2013), die een half jaar daarvoor voorafgegaan werd door de 7 inch vinyl single "Mr. Charlie", die via het Mean Dispotion Records label werd uitgebracht, waarop hij akoestische blues speelt.
Voor "Mississippi Murderer" vroeg hij enkele vrienden hem daarbij te helpen en de band die op deze uitgave te horen is, bestaat uit: Greg Prevost - zang, solo- slide-national steel- en akoestische gitaar, mondharmonica, maracas en tamboerijn, Zachery Koch - drums en tamboerijn, Alex Patrick - basgitaar, tamboerijn en zang en Keenan Bartlett - piano.
Op zijn nieuwe CD "Universal Vagrant", die 28 oktober 2016 zowel op CD als op LP uit komt, spelen beide heren opnieuw mee, terwijl ook Keenan Bartlett - piano en Hammond B3 orgel van de partij is en tevens zijn Andrea Agostinelli, Genevieve Scrivens en Mikaela Davis op 1 nummer als achtergrond zangeressen te horen.

Het album, dat 10 nummers bevat, start met "Moanin' The Blues" en daarin hoor ik Greg een schitterende bluesrock song ten gehore brengen, waarbij de muziek en zang me sterk doet denken aan die van The Rolling Stones en deze song wordt gevolgd door "Gin-Soaked Time Warp", een uitstekende rustige bluesrock song, waar diverse tempowisselingen in zitten.
Daarna krijg ik "Digned D.C." voorgezet en ook hierin speelt Greg een rustig nummer, waarin de muziek me lichtelijk aan die van "The House Of The Rising Sun" doet denken, waarna "Evil On My Mind" volgt en ik een lekker in het gehoor klinkende bluesrock song voorgeschoteld krijg, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en tegen het einde progressiever en iets sneller wordt.
Dan zet Greg me "Mean Red Spider" voor en hoor ik opnieuw een prima rustige bluesrock song, die gevolgd wordt door "Shot Of Rock & Roll", een swingende uptempo rock & roll song met bluesrock invloeden, om opnieuw een erg mooie rustige song te spelen, getiteld "Lord Shine A Light On Me", waarin de muziek naar de gospel neigt en hij begeleid wordt door de 3 zangeressen, die als achtergrond koor fungeren.
In "Shitkicker Blues" laat hij me nogmaals genieten van een rustige bluesrock song, waarin het tempo tegen het einde wordt opgevoerd en in "Hayseed Riot" hoor ik een swingende uptempo rock song (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in het laatste nummer "Codine" speelt Greg een prachtige rustige bluesrock song, waarin een licht hypnotiserend ritme zit.

"Universal Vagrant" van Greg 'Stackhouse' Prevost bevat 10 lekker in het gehoor klinkende songs, die bij liefhebbers van bluesrock, The Chesterfield Kings en The Rolling Stones zeker in de smaak zullen vallen en ik kan hen deze schijf dan ook van harte aanbevelen.