maandag 5 september 2016

Review: Icarus Peel - Forget-Me-Not Under Pussy Willow (Mega Dodo Records, 2016) (Pop)

Icarus Peel uit Devon, Engeland, maakte in 2009 zijn eerste solo CD album, getiteld "Tea At My Gaffe", die in 2010 gevolgd werd door "The Sunflower Army" en in 2013 door "Sing!".
Ook maakte hij in 2013 met de band The Honey Pot, die hij in 2010 oprichtte, het album "To The Edge Of The World" voor het Mega Dodo label en onder de naam Crystal Jacqueline And The Honey Pot, verscheen er een dubbele 7" vinyl single bij het Fruits De Mer label in 2014 en verder kwam er een song van de band op het album "Home For Christmas", waarvan de opbrengst voor een goed doel was.
Verder is hij te beluisteren op het solo album "Sun Arise" van zijn vrouw Crystal Jacqueline, dat in 2014 bij Mega Dodo Records werd uitgebracht, gevolgd door de LP "Sun Arise" in 2015, die via het Mega Dodo Records label op de markt kwam en deze bevat 16 nummers, inclusief de songs van de EP "A Fairy Tale". maar ook verscheen het album Crystal Jacqueline And The Honey Pot, "Electronic Memory", in 2015 en dit is in een zeer gelimiteerde box oplage van 100 stuks uitgebracht en bevat een 12 pagina's tellend boekje, 2 ansichtkaarten en een badge, waarna "Inside The Whale", die 26 februari 2016 door het Mega Dodo Records label werd uitgebracht, in een beperkte oplage van 300 stuks op 18o gram zwart vinyl verscheen, waarvan de eerste 150 stuks door de band gesigneerd en genummerd zijn en daarop zijn keyboards speler John Wyatt en basgitarist Simon Fear, die sinds begin 2015 bij de band zitten, voor het eerst te horen.
De CD uitgave bevat 2 extra nummers, terwijl er van de beperkte uitgave van de 3CD versie slechts 150 verschenen zijn en deze bevat het album "Inside The Whale", het exclusieve live album "Live In London" (opgenomen tijdens het Games For May optreden), the single "Lisa Dreams" plus 2 bonus nummers en een interview met Icarus Peel en Crystal Jacqueline, waarbij het geheel verpakt is in een speciaal genummerd blik met waarzeggende vis.
Tevens werd de single "Lisa Dreams" in een beperkte oplage van 150 stuks op gekleurd vinyl speciaal voor leden van de Mega Dodo Records club geperst en deze is ook op zwart vinyl verschenen.
Met Mordecai Smyth maakte Icarus Peel in 2014 de gelimiteerde 10" vinyl split LP "Barnburner" (Mega Dodo Records), waarbij elk 3 nummers speelt en de LP op blauw vinyl in een oplage van 250 stuks geperst is, waarvan de eerste 100 vergezeld zijn gegaan van een A3 kleuren poster + sticker.
Ook zijn nieuwe album "Forget-Me-Not Under Pussy Willow", dat 7 oktober 2016 via het Mega Dodo Records label verschijnt, wordt in een gelimiteerde editie van 250 stuks 180 gram zwart vinyl op LP uitgebracht en er verschijnt een zeer beperkte oplage van 100 stuks als 4CD in een handgemaakte, individueel genummerde houten doos, die de geremasterde versies van "Tea At My Gaffe", "The Sunflower Army" en "Sing!" plus zijn nieuwe album "Forget-Me-Not Under Pussy Willow" bevat.
De CD "Forget-Me-Not Under Pussy Willow" is natuurlijk ook apart verkrijgbaar en bevat een extra nummer, dat van de 10" EP "Barnburner" komt en dus niet op de LP staat.

Het CD album, dat 14 nummers telt, start met "Introduction", dat nog geen minuut duurt en daarin hoor ik Icarus een gesproken tekst spreken, die door een stukje psychedelische muziek vergezeld gaat en gevolgd wordt door "Forget-Me-Not", een heerlijke rustige psychedelische song, die folk invloeden heeft.
Daarna zet Icarus me "Job Shiver" voor en hoor ik hem een uitstekende aanstekelijke dansbare pop song ten gehore brengen, die diverse tempowisselingen bevat, waarna "Planting People" volgt, een schitterende licht psychedelische pop song, die in een rustig tempo gespeeld wordt.
Dan krijg ik "It's Raining" voorgeschoteld en hierin laat hij me genieten van een lekker in het gehoor klinkende, zeer dansbare, swingende psychedelische pop song, die ook op het album "Electronic Memory" van Crystal Jacqueline And The Honey Pot staat (luister naar de live uitvoering van dit nummer via de youtube link onder de recensie), gevolgd door "We Came, We Saw", waarin ik een aanstekelijke opgewekte mix van pop en country te horen krijg.
In "Something I Should Say" start de song met een gesproken tekst, om over te gaan in een schitterende melodische pop song, waarin Crystal Jacqueline in de achtergrond zang te horen is en in "Catch Your Breath" speelt Icarus een mooie rustige pop song, zichzelf begeleidend op gitaar.
Vervolgens krijg ik "Melody May" voorgezet, waarin de muziek weer met een gesproken tekst begint en Icarus me een lekker klinkende rustige licht  psychedelische pop song laat horen en het extra nummer, "Auntie Powders Her Nose", is een fantastische opgewekte swingende pop song en in dit nummer hoor ik Icarus een schitterende psychedelische rock song spelen, waarin de zang me enigszins aan Steve Harley van Cockney Rebel doet denken en de muziek een aanstekelijk ritme heeft.
Verder hoor ik "Intimidation", een prachtige melodische pop song met een licht hypnotiserend ritme, "Just Deserts", een lekker in het gehoor klinkende swingende pop song, waarin de zang me opnieuw aan die van Steve Harley doet denken, "Here's The News", een kort aanstekelijk psychedelisch nummer met gesproken tekst en "Endings Happily", een fantastische rustige song, met diverse prima tempowisselingen, waarin de muziek me lichtelijk aan die van "Tommy" van The Who doet denken.

"Forget-Me-Not Under Pussy Willow" van Icarus Peel is een heerlijk album, dat vol met lekker in het gehoor klinkende songs staat en ik kan elke liefhebber van de betere pop en licht psychedelische muziek, deze schijf dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten