zondag 4 augustus 2019

Review: Alan Simon - Chouans (2CD) (Babaika Productions, 2019) (Symfonische Rock)

Het verhaal over King Arthur en zijn magische zwaard Excalibur is al vaak verteld, maar Alan Simon, die in Bretagne, Frankrijk woont, weet hier toch een nieuw stuk aan toe te voegen.
Vanaf 1994 verschenen er, met de regelmaat van de klok, albums over King Arthur van de hand van Alan, waarvan de eerste "Le Petit Arthur" was en deze werd in 1998 gevolgd door "Excalibur I: The Legend Of The Celts (La Légende Des Celtes)", waaraan diverse bekende muzikanten hun medewerking verleenden zoals: Rodger Hodson (Supertramp), Fairport Convention, Angelo Branduardi en verder spelen: Bruno Le Rouzic, Dan Ar Braz, Bohinta, Gabriel Yacoub, Denez Prigent, Carlos Núñez Et L'Orchestre Symphonique De Prague, Nikki Matheson, Tri Yann en Choeurs Orthodoxes Bulgares "Philippopolis".
Daarna verscheen in 2007 "Excalibur II: The Celtic Ring", waarop: Alan Parsons, John Wetton, Martin Barre, Jon Anderson, Andreas Vollenweider, Fairport Convention, Maddy Prior, Justin Hayward, John Anthony Helliwell, Lunasa, Flook, Karan Casey, Jacqui McShee, Les Holroyd, Didier Squiban, Carlos Núñez en St. Nazaire Pipe Band meespelen.
Vervolgens bracht hij in 2012 het album "Excalibur III: The Origins" uit samen met een scala aan muzikanten, zoals: Jeremy Spencer, Mick Fleetwood, John Anthony Helliwell, Billy Preston, Dave Pegg, John Wetton, Geoff Downes, Moya Brennan, Brankica Vasic, Chris Leslie, Cécile Corbel, Guido Ripoli, James Wood, Maria Collien, Paolo Marchini, Dun Aengus, Les Holroyd, Lulendo, Konan Mevel, Bob Callero, Chris Leslie, Lee Holdridge, Gerry Conway, Andrea Malladone, Claude Samard, Martin Lancelot Barre, Pat O'May, Manuel Delgado, Cillian Vallely, Manose Singh, Olivier Rousseau, Jean Roussel, Bruce Guthro, Jimme O'Neill, Jacqui McShee, Kohann, Morgan Creac'h, Simon Nicol, Les Tambours Du Bronx, Marco Fadda, Steve Shehan, Sushila Amatya, Navaraj Gurung, Basile Leroux, Chris Leslie, Didier Lockwood, Ric Sanders, Marco Canepa en Budapest Symphony Orchestra.
Ook "Excalibur IV - The Dark Age Of The Dragon" is een rock opera, waarvan de muzikanten uit verschillende bekende bands hun krachten gebundeld hebben onder leiding van Alan Simon, die de nummers voor de opera tussen oktober 2015 en januari 2017 schreef.
"The Dark Age Of The Dragon", dat in 2018 uitgebracht werd, is het 15e album van Alan Simon en op deze uitgave, de vierde in de Celtic Rock Opera serie, spelen de volgende gast muzikanten mee: Alan Stivell, John Helliwell (Supertramp), Martin Barre (Jethro Tull), Michael Sadler (Saga), Jesse Siebenberg (Supertramp), Moya Brennan (Clannad), Roberto Tiranti (Labyrinth), Bernie Shaw (Uriah Heep), Sonja Kristina (Curved Air), John Kelly (The Kelly Family), Maite Itoiz (Elfhental) en Siobham Owen.
Ook werden in 2018 de eerste 3 delen opnieuw uitgebracht, waarvan er kan opgemerkt worden, dat Alan net als bij de andere 3 delen bijna alle nummers schreef, componeerde, arrangeerde en produceerde.
"Big Bang", dat 14 nummers bevat en 23 maart 2018 via het Babaika Productions label verscheen, is daar de opvolger van en ook op deze uitgave spelen diverse gastmuzikanten mee, zoals: Alan Stivell, John Helliwell, Michael Sadler, Roberto Tiranti, Guido Carli, Massimo Palermo, Marco Fadda en het CZ Symphonic Orchestra onder leiding van Martin Kumzák, waarbij de muziek tussen maart 2016 en oktober 2017 in de Drum Code Studio en Woodbox Studio in Italië werd opgenomen.
Alan heeft opnieuw een rock opera opgenomen, getiteld "Chouans", die via Babaika Productions als 2CD is uitgebracht en totaal 23 nummers bevat, waarbij weer diverse muzikanten hun medewerking verlenen en daarvan zijn de instrumentalisten: Basile Leroux, Paolo Ballardini, Antonello Pudva (allen sologitaar en akoestische gitaar), Massimo Palermo - basgitaar, Marco Canepa - klavier en piano, Guido Carli - drums en Marco Fadda - percussie, terwijl Alan sologitaar en akoestische gitaar speelt.

Het album, dat over de Franse revolutie gaat, begint op CD 1 met "Ouverture", waarin L'Orchestre Symphonique Excalibur & Le Choeur De Vendée een schitterend opzwepend symfonisch nummer ten gehore brengen, dat invloeden uit filmmuziek bevat en diverse subtiele tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door "L'Incorruptible", een geweldige symfonische rock song, die enkele prima tempowisselingen heeft en net als alle andere nummers in het Frans gezongen wordt.
Daarna hoor ik "Ca Ira", een prachtige, licht dreigende, song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een gesproken tekst bevat, "Au Nom De Tours
Les Miens", een uitstekende mix van chanson en symfonische rock met tempowisselingen en "Le Chant Des Paysans", een fantastisch rustig stuk piano muziek, dat een gesproken tekst bevat en enigszins nostalgisch klinkt.
In "La Folie" krijg ik een heerlijke chanson voorgezet, die klassieke invloeden heeft, een terugkerend ritme en diverse tempowisselingen bevat, waarbij het tempo gemiddeld is en de muziek een aanstekelijk ritme heeft en in "Ma France Mon Espérance" schotelt Alan me een mooie rustige song voor, die een enigszins trieste ondertoon heeft.
Dan volgen "La Complainte De L'Abbé", eveneens een rustige chanson met een trieste ondertoon, die symfonische invloeden heeft en "Dieu & Le Roy", een verrukkelijk uptempo instrumentaal symfonisch nummer, dat enkele tempowisselingen heeft.
Verder hoor ik "L'Appel De Cadoudal", een swingende uptempo symfonische song, die een aanstekelijk ritme heeft, dat aanzet tot dansen en "Le Saint De L'Anjou", een vrij rustige rock song.

CD 2 start me "L'Amazone", waarin Kohann een prachtige rustige song ten gehore brengt, die diverse tempowisselingen bevat en deze wordt gevolgd door "Le Pardon De Bonchamps", een geweldige melodische popsong, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
In "La Vivrée De Galerne" krijg ik een swingende rock song te horen, die met Franse doedelzak geluiden begint en de band een heerlijk instrumentaal uptempo nummer speelt (luister naar dit nummer via de YouTube link onder de recensie), waarna "L'Infernale Danse" volgt en de band me een schitterende swingende rock song voorschotelt.
Daarna volgen "Monsieur Henri", een verrukkelijke rustige folk song, die door Dana gezongen wordt, "Coeur De Chouans", een fantastisch instrumentaal symfonisch nummer, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, "God Save The Queen", een uitstekende Engelstalige symfonische rock song, die enkele subtiele tempowisselingen en een dansbaar disco ritme bevat en "Réfractaire", die met invloeden van het The Beatles nummer "Strawberry Fields Forever" start, om over te gaan in een prachtige rustige song met gesproken tekst, die symfonische invloeden heeft.
Dan volgen "Un Nouveau Monde", een zwaar rustig klassiek aandoend nummer, dat gemixt met Franstalige pop voor een geweldig stuk muziek zorgt, "Mourir Pour Desidées", een heerlijke chanson, die enkele tempowisselingen heeft een aanstekelijk ritme bevat, "Mon Petit Frère", een mooie, vrij rustige, chanson met symfonische invloeden en "Le Vent De La Mémoire", een met piano en gesproken tekst begonnen rustige song, die langzaam iets meer snelheid krijgt, waarin de proclamatie steeds heftiger wordt, waarbij de muziek tot een climax wordt gebracht en wat mij betreft tot één van de hoogtepunten van het album behoort.

"Chouans" van Alan Simon is een meesterlijk album, dat ik net als voorgaanden eindeloos kan draaien en ik beveel deze 2CD dan ook aan aan ierede liefhebber van symfonische rock, Franstalige muziek en de betere pop.