zondag 19 juni 2022

Review: FS3 - Cats 'N' Strats (Cats 'N' Strats Records, 2022) (Jazzrock)

Joe Doblhofer – sologitaar uit Linz, Oostenrijk met muzikale achtergronden in Europese klassieke en Amerikaanse blues en rock, speelde sinds 2010 in de Duitse jazz-metal cross-over band Panzerballett.
Op 7 januari 2022 kwam het debuut album "Cats 'N' Strats" uit van zijn band FS3, die hij samen vormt met Florian Kasper - drums en Gerald Kiesewetter - basgitaar en deze verscheen als LP op 180 gram vinyl, als CD en als digitaal album via Cats 'N' Strats Records.

Het album, dat 10 nummers bevat, start met "Necessary Evil", waarin FS3 met een rustig stukje blues begint, dat na korte tijd over gaat in een heerlijk swingend uptempo jazzrock nummer met progressieve jazz invloeden en tempowisselingen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Hustle & Slo", een prima nummer met een gemiddeld tempo, dat swingt en afwisselend tempo's heeft en "Soldersniffer Blues", een fantastisch uptempo jazzrock nummer, dat swingt als een trein.
Daarna volgen "Loony & Blue", een swingend uptempo nummer met subtiele tempowisselingen, "(Ballad Of The) Blue Genes", een prachtig rustig jazz nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme, dat net voor de helft van het nummer van ritme verandert en na korte tijd weer in het begin ritme verder gaat en "Tech Republic", een uitstekend swingend uptempo nummer, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
In "Black Sheep Waltz" gaat FS3 verder met het maken van puike jazzrock, die in dit nummer een gemiddeld tempo heeft, een aanstekelijk ritme en tempowisselingen bevat, in "Ln" zet de band me een afwisselend stuk jazzrock voor, waar een lekker drums ritme in zit en na 5 minuten tijdelijk in een langzaam tempo over gaat, om tegen het einde in een uptempo te veranderen en rock invloeden krijgt.
Dan volgen "Lost In The Shuffle", waarin de band opnieuw zo'n verrukkelijk uptempo jazzrock nummer speelt, dat halverwege in een rustig tempo verandert, om even later weer iets meer snelheid te krijgen, waarbij ook de muziek iets heftiger wordt en weer te gaan swingen en "Ragdoll Boogie", een geweldig swingend uptempo nummer, dat tot beweging aanzet

"Cats 'N' Strats" van FS3 is een puik debuut album, dat van begin tot einde swingende jazzrock bevat en ik kan elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aanraden.