maandag 10 maart 2014

Review: Electric Litany - Enduring Days You Will Overcome (Inner Ear, 2014) (New Wave / Pop)

In het voorjaar van 2007 werd in noord Londen, Engeland de band Electric Litany opgericht door Alexandros Miaris - zang, sologitaar, piano en synthesizer, die uit Corfu, Griekenland naar Londen was verhuisd en samen met Richard Simic uit Devonshire, Engeland, die drums, percussie en Kretenzer luit speelde, de band vormde.
Via een advertentie kwam basgitarist Duane Petrovich, uit Texas, Amerika bij de band en als laatste lid werd Benjamin Prince - synthesizer en piano aangetrokken.
Na een degelijk repertoire opgebouwd te hebben, begon de band al snel met optreden en hun eerste demo's werden in een oude pub, genaamd Fallen Angel, opgenomen, die al snel tot een illegale studio werd omgebouwd en als oefenruimte gebruikt werd.
In de loop der jaren bouwde de band, door hun karakteristieke geluid, een goede live reputatie op en kreeg een aardige schare fans.
Vanaf 2009 begon de band te werken aan hun debuut album, waarvoor de opnamen plaats vonden in een verlaten kerk uit 1895, die een erg goede akoestiek had.
Het kostte de band slechts drie dagen om alle nummers op te nemen en kort daarop kreeg de band een contract bij het Griekse Inner Ear Records label, die hun debuut album "How To Be A Child And Win The War" in februari 2010 uitbracht, waarna de band enkele live optredens in Griekenland deed.
In 2012 nam Electric Litany contact op met de legendarische producer Alan Parsons, die na hun album "How To Be A Child And Win The War" beluisterd te hebben er mee instemde met de band te gaan samenwerken.
De opnamen voor hun nieuwe album "Enduring Days You Will Overcome", die als CD, LP en digitaal album door het Inner Ear Records label is uitgebracht, vonden plaats in diverse studio's in Londen, op het platteland van Wales en op het eiland Corfu, terwijl de mastering gedaan werd in de Abbey Road Studio's te Londen.

De plaat bevat 12 nummers, waarvan "Intro" de eerste is en hierin laar de band me een stukje muziek horen, dat me in aan "White Christmas" van Bing Crosby doet denken en gevolgd wordt door "Silence", een mooi klinkende elektro pop song met een nostalgisch jaren 80 ritme.
Daarna krijg ik "Hold Fast To Dreams" te horen, een lekker klinkende, in jaren 80, gespeelde new wave song met elektro invloeden, die gevolgd wordt door "The Soul Remembers Everything", die van hetzelfde laken een pak is en gewoon erg lekker klinkt en swingt.
Dan krijg ik het rustige "Vanish" te horen en hier speelt de band een ingetogen gezongen heerlijke pop song en in het volgende nummer, dat "Name" heet, laat de band me opnieuw een prachtige pop song horen, die invloeden van new wave bevat en in uptempo gespeeld wordt.
In de titel song "Enduring Days You Will Overcome" zit een vrij rustig tempo, dat met psychedelische geluiden tussendoor gespeeld wordt en hierin maakt de band nogmaals de mix van new wave en pop.
Met "In The Morning" krijg ik een swingende pop song te horen, waar ook nu weer new wave invloeden in zitten  en in "Feather Of Ecstasy" laat Electric Litany me een lekker in het gehoor klinkende swingende new wave song horen.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Vervolgens hoor ik het schitterende "Empty Sea", waarin de band een vrij snelle rock song speelt, die swingt als een trein en dit vind ik zonder meer het beste nummer van de CD.
"You Make Me Feel" is een rustige new wave song met elektro invloeden, die me doet terug verlangen naar de jaren 80 en het laatste nummer "Farewell (To Setting Flowers)" is eveneens een prachtige rustige song.

De muziek van de CD "Enduring Days You Will Overcome" vind ik uitstekend klinken, maar kent op een enkel nummer na, geen echte uitschieters.
Toch is dit een CD, die het verdient om beluisterd te worden en voor liefhebbers van new wave is de schijf zeker het aanraden waard.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten