maandag 23 mei 2016

Review: William Fowler Collins & James Jackson Toth - Under The Stars And Smoke (Blackest Rainbow Records, 2016) (Filmmuziek)

Componist, opname artiest en synthesizer speler William Fowler Collins, uit New England, Amerika en tegenwoordig wonende in New Mexico en singer-songwriter James Jackson Toth, ook wel bekend als Wooden Wand, uit New York, Amerika, hebben de handen ineen geslagen en brachten 8 april 2016 hun debuut album "Under The Stars And Smoke" via het Blackest Rainbow Records label uit.
Het album is in een beperkte oplage van 200 stuks op 180 gram zwart vinyl geperst en tevens verscheen de eerste editie in een oplage van 100 stuks op zwart swirl vinyl en is ook als CD uitgebracht.
Collins bracht eerder muziek uit via de labels: SIGE, Type, Blackest Rainbow, Handmade Birds, Daymare, Digitalis en Root Strata, terwijl Toth zijn muziek uitgebracht zag door onder andere: Polyamory, Skullfucking Tapes, Was Ist Das?, Chocolate Monk, 23 Productions, Chondritic Sound, Audiobot, 5RC / Time-Lag, Three Lobed Recordings, Weird Forest, DeStijl, Troubleman Unlimited, Ecstatic Peace!/Universal, Rykodisc, People in a Position to Know, Young God Records en Fire Records.

Het album "Under The Stars And Smoke" bevat slecht 3 nummers, die samen iets meer dan 35 minuten duren en de eerste daarvan heet "The Border", waarin ik het duo een schitterende hypnotiserende monotone, door een synthesizer drones ondersteunde, song hoor spelen, die in een niet al te hoog tempo gebracht wordt.
Dan zet het duo me "The Memorial" voor en hoor ik bijna 5 minuten het geluid van een dreunende synthesizer toon, waar tussendoor enige andere synthesizer geluiden gespeeld worden, die samen voor een geweldig effect zorgen en het duo me het idee geeft, dat ik me in één of andere duister oord bevind.
Kant B bevat het nummer "The Man Who Could Not Stay" en ook in dit 17 minuten durende nummer krijg ik een soort eentonige soundtrack te horen, waarin de zang prima als afleidingsmiddel werkt voor dit zware stuk muziek, dat tegen het einde over gaat een fantastische folk song.

"Under The Stars And Smoke" van William Fowler Collins & James Jackson Toth is een niet alledaags werkje, dat niet voor iedereen toegankelijk zal zijn, maar toch kan ik iedere liefhebber van synthesizer drones en filmmuziek aanraden, deze uitstekende schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten