maandag 9 mei 2016

Review: ZHAOZE - Intoxicatingly Lost (Trail Records, 2016) (Symfonische Progressieve Rock)

De Chinese band ZHAOZE, uit Guangzhou, die bestaat uit: Hoyliang - zang, Guguin en xiao (een soort Chinese fluit), Littledream - sologitaar, Roy - basgitaar en melodica en Seasean - drum en klokkenspel, bracht in 2005 hun debuut CD "City" uit via het JingWen Records label, waarna dat zelfde jaar de CD "Falling Into The Humid Haze" volgde, dat eveneens via JingWen Records verscheen.
Daarna volgden "Cang Lang Xing" (eigen beheer, 2010), "1911" (Starsing Records, 2011), "Yond" (89268 Records, 2013) en "Zhaoze - Yesternight Yes Tonight" (digitaal, 2015) en tevens verschenen de singles "Into Your Dream" (oktober 2012) en "Intoxicating Lost" (januari 2015)
De band maakt in hun muziek al jaren gebruik van een elektrisch gemaakte versie van het oudste Chinese traditionele snaar instrument, de Guquin, maar het is op hun nieuwe album, "Zhaoze - Yesternight Yes Tonight", de eerste keer, dat het ook opgenomen werd, want op vorige albums werden er alleen opnamen gemaakt, waarbij de akoestische Guguin bespeeld werd.
"Zhaoze - Yesternight Yes Tonight" is in China in een zeer beperkte oplage op USB disc verschenen, waarbij de hoes, een kopje, tevens als drinkbeker meegenomen kan worden, terwijl de digitale CD in een onbeperkte oplage vergezeld gaat van een DVD, die beide dezelfde speelduur hebben.
De albums zijn helaas niet buiten China verkrijgbaar, maar in 2016 verschijnt via het Amerikaanse Trail Records label de CD "Intoxicatingly Lost", waarop 9 nummers staan, waaronder enkele oudere plus hun laatst verschenen single.

"Intoxicatingly Lost", het eerste album dat buiten China verschijnt, start met "The Worthless" en daarin krijg ik een geweldig melodisch progressief rock nummer te horen, dat diverse subtiele tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "See You In The Dusk", een fantastisch symfonisch nummer, waarin de band op heerlijke wijze gebruik maakt van de elektrische Guquin, waardoor de prachtige, vrij rustige, muziek iets extra's mee krijgt.
Ook in "Luö Mü (Falling Leaves)" maakt de band gebruik van van dit instrument en mag ik genieten van een verrukkelijk symfonisch progressief rock nummer, dat halverwege in een steviger tempo gespeeld wordt, waarbij de muziek aan zwelt, om tegen het einde van het nummer weer rustiger te worden, waarna ik "1911 Third Mov." voorgeschoteld krijg en de band me andermaal laat genieten van hun schitterende muziek, die in dit nummer een mix is van traditionele Chinese muziek en progressieve rock en tevens orkestraal klinkt.
Daarna zet de band me "The Youngster Fishing For The Stars" voor en hierin speelt ZHAOZE opnieuw zo'n fantastisch rustig symfonisch nummer, waarin enkele prima tempowisselingen zitten en invloeden uit de traditionele muziek hoorbaar zijn.
Dan schotelt de band me "Lonely Shadow Would Dance" voor, een geweldig mooi rustig symfonisch progressief rock nummer, dat gevolgd wordt door "Sleepy Child Sweet Smile", waarin ik een uitstekend aanstekelijk melodisch rock nummer voorgezet krijg, dat ook nu weer enkele subtiele tempowisselingen heeft.
In "Into Your Dream" krijg ik voor de eerste keer de prima zang van Hoyliang te horen en in deze rustige song maakt de band opnieuw een mix van traditionele muziek, symfonische rock en orkestrale begeleiding, waardoor het nummer "groots" klinkt.
Het laatste stuk muziek is de single en tevens het titelnummer "Intoxicatingly Lost", waarin de band me iets meer dan 12 minuten laat genieten van een verschrikkelijk goed symfonisch stuk muziek, dat behalve traditionele klanken ook klassieke invloeden bevat en halverwege het nummer verandert in een stevig progressief rock nummer, waarin het tempo iets omhoog gaat en de muziek heftiger wordt, om vervolgens tegen het einde over te gaan in een zeer rustig tempo, waarin het klokkenspel een belangrijke rol vervult. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

"Intoxicatingly Lost", van ZHAOZE, bevat 9 fantastische symfonische progressieve rock nummers, waarvan elke liefhebber van dit genre zeker zal smullen en ik kan hierover dan ook heel kort zijn: Meesterlijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen