zaterdag 25 april 2020

Review: Aton Five - Childhood's End (R.A.I.G. Records, 2020) (Progressieve Rock)

In 2014 werd de band Aton Five te Moskou, Rusland, opgericht en bestond in eerste instantie uit: Alexander Seleznev - sologitaar en percussie, Mikhail Zenkov - basgitaar en percussie, Daniil Bosak - keyboards, Rhodes piano, accordeon en synthesizer en Dmitry Smirnov - drums.
De band bracht in 2015 hun digitale debuut EP "Long Forgotten Tales" uit en deze werd in 2017 gevolgd door het digitale mini-album "Live At Mars" en in 2018 door het digitale album "Solarstalgia", waarna de band begin 2019 een contract kreeg bij R.A.I.G. Records, die hun album "Solarstalgia", met 2 bonus nummers, op 14 februari 2019 uitbracht en op deze CD wordt de band in 1 nummer bijgestaan door organist Anton Ablov, terwijl ook de stemmen van Goergiy Stefanov, Ivan Stefanov en Yana Shumskaya te horen zijn op het album.
Aton Five bracht hun tweede album via R.A.I.G. Records op 16 februari 2020 als CD en als digitale download uit en hierop staan 4 studio en 3 live nummers.
Op de studio opnamen bestaat de band uit: Alexander "Ritchie" Seleznev - sologitaar en synthesizer, Mikhail Zenkov - basgitaar, Maxim Neronov – keyboards en Dmitry Smirnov – drums en speelt Anna Chopik op viool in track 4 mee.
Bij de live uitvoeringen spelen Anton Ablov – keyboards (track 6), Daniil Bosak – keyboards (track 5 en 7) en Grigory Perelman – drums (track 6) mee, terwijl Dmitry Smirnov ook op track 5 en 7 drums speelt.
Vermeldenswaardig is verder, dat de muziek van de CD opgenomen werd in de periode 2015-2018 en bestaat uit vroege studio en live opnamen.

Het album start met de 4 studio opnamen en daarvan heet de eerste nummer "The Sun That'll Never Warm You", waarin de band in een rustig tempo, met Spaans aandoende klanken, begint, om na korte tijd meer snelheid aan de muziek te geven en me trakteert op een fantastisch progressief rock nummer, dat technisch uitstekend in elkaar zit en tempowisselingen bevat en dit nummer wordt gevolgd door "Woods Made Of Stone", dat met lichte psychedelische klanken ingezet wordt, die na een minuut over gaan in een schitterend stuk rock met lichte Oosterse invloeden, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, tempowisselingen bevat en bij tijd en wijle duister en mysterieus klinkt, om met licht psychedelische klanken te eindigen.
Daarna volgen "They Have Fallen And Thou Have Fallen", een geweldig nummer, dat een terugkerend licht hypnotiserend ritme bevat, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, waarmee Aton Five me hun muziek in lijkt te zuigen en "Vagabond's Worries", een prachtig rustig melodisch nummer, dat een terugkerend ritme heeft, een enigszins trieste ondertoon bevat door het vioolspel en langzaam naar een climax gespeeld wordt.
Dan volgen de live opnamen, waarvan "The Endless Desert" tijdens het Forest Jam Festival op 3 augustus 2018 werd gespeeld en hierin zet de band me een heerlijk nummer voor, dat een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme heeft, lichte Oosterse en psychedelische invloeden bevat en halverwege een iets ander ritme krijgt, waardoor de muziek verandert en een meer melodisch karakter krijgt, om tegen het einde weer te vaeranderen en door het gebruik van synthesizers gaat de muziek richting Emerson, Lake & Palmer.
In "Time", dat op 30 maart 2018 in de Massolit club te Moskou werd opgenomen, krijg ik een swingend rock nummer te horen, dat tempowisselingen en een terugkerend ritme bevat, symfonische invloeden heeft en halverwege verandert in een nummer in de stijl van Emerson, Lake & Palmer.
Als laatste schotelt de band me "The Sun That'll Never Warm You" (Forest Jam Festival, 3 augustus 2018) voor en daarin begint de muziek met mooi gitaarspel, dat na korte tijd over gaat in een verrukkelijk progressief rock nummer, waarin een korte drumsolo te horen valt, in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en swingt.

Aton Five heeft me met "Childhood's End" van de eerste tot de laatste tonen laten genieten van hun fantastische progressieve rock, die technisch van hoogstaande kwaliteit is en ik raad iedere liefhebber van dit genre dit meesterwerk dan ook zeer aan, wat mij betreft: verplichte kost!(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)