zondag 26 april 2020

Review: Lingua Nada - Djinn (Kapitän Platte, 2019) (Pop / Progressieve Rock / Dance)

Lingua Nada uit Leipzig, Duitsland, werd in 2014 opgericht en bestaat tegenwoordig uit: Adam Lenox Jr - sologitaar, zang en synthesizer, Michel Geyer - sologitaar, zang en percussie, Arvid Sorbeck - basgitaar en achtergrondzang en Valentin "Valek" Tornow - drums en trompet.
De band bracht hun debuut album "Goodbye Ally Airships" op 30 november 2014 als cassette en als digitale download uit, nadat het eerder onder de titel "Self Titled" was verschenen en uitgebracht onder de bandnaam Goodbye Ally Airships.
Daarna verschenen: "Shapeshift" (12" geel vinyl EP, beperkte oplage als cassette en dd, 5 maart 2015), "Supermagic" (digitale EP, 4 oktober 2016), "Split LP met Paan" (Lingua Nada 5 nummers en Paan 3, beperkte oplage van 200 stuks op marmerkleurig grijs/blauw/geel vinyl en dd, 7 maart 2017), "Snuff" (LP in een beperkte oplage van 750 stuks, inclusief een CD op groen en roze vinyl via Kapitän Platte en als dd, 23 maart 2018) en "Djinn" (LP op violet en geel vinyl via Kapitän Platte, 27 september 2019).

"Djinn", dat 12 nummers bevat, start met "Proto", waarin de band me een mix van disco en elektronische muziek voorschotelt, die tempowisselingen bevat en invloeden van avant-garde heeft en dit nummer wordt gevolgd door "Baraka", een swingende uptempo afwisselende mix van disco, elektronische muziek, noiserock  en Oosterse ritmes.
Daarna volgen "Habiba", een heerlijke poprock song, die lichtelijk experimenteel klinkt, tempowisselingen en invloeden van computerspelletjes heeft en een vrolijk aanstekelijk dansbaar ritme bevat, "Salam Cyber", dat experimenteel begint, om na korte tijd over te gaan in een uitstekende avant-garde song, die tempowisselingen en afwisselende ritmes heeft en "These Hands Are Royal", een uptempo song met invloeden van surf, rock, dance en progressieve rock, die vakkundig aaneen gesmeed worden, waardoor er een fantastische swingende song ontstaat.
In "Dweeb Weed" speelt de band een geweldige mix van psychedelische muziek, noiserock, elektronische muziek en dance, die technisch van hoogstaande kwaliteit is en invloeden van bands als Alex's Hand en Robert J Zimmer? bevat, in het titel nummer "Djinn" zet Lingua Nada me een schitterende mix voor van pop,  elektronische muziek en psychedelische muziek, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Ex Colonialist Super Machine" laat de band me genieten van een vrij heftige song, die invloeden van progressieve rock en RIO (rock in opposition) bevat, subtiele tempowisselingen heeft en swingt.
Dan volgen "Yalla Yalla", een prima pop song, die elementen van dance en post-rock bevat en in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en "Gucci Mekka", een geweldige song met tempowisselingen, waarin de band surf, progressieve rock, RIO en duistere zware ritmes met elkaar verbindt.
Verder hoor ik "In Limbo", een rustig nummer met lichte Oosterse invloeden, dat een terugkerend ritme bevat en "Taxiheim", een vrij heftige swingende rock song met invloeden van noise en garagerock, die een terugkerend ritme heeft.

"Djinn" van Lingua Nada staat vol geweldige nummers, waarmee de band me van begin tot einde in de ban van hun muziek heeft gehouden en ik kan liefhebbers van RIO, avant-garde en progressieve rock deze plaat dan ook sterk aanraden, maar ook zij, die van dance, pop en rock in het algemeen houden, raad ik aan, deze schijf eens te gaan beluisteren.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)