zondag 30 augustus 2020

Review: The Progressive Souls Collective - Sonic Birth (Metalville Records, 2020) (Progressieve Rock / Hardrock Melodische Rock)

The Progressive Souls Collective is een internationale band, die vanuit uit Livingston Manor, New York, Amerika, opereert en bestaat uit de sessie muzikanten: Vladimir Lalic - zang, Florian Zepf - sologitaar, Conner Green - basgitaar en Aquiles Priester - drums en Derek Sherinian - keyboards en deze worden op hun debuut album "Sonic Birth", dat 11 september via Metalville Records als CD en digitale download wordt uitgebracht, bijgestaan door Luis Conte - percussie (2 nummers), Kevin Moore - programmering (5 nummers), Megan Burtt – zang (1 nummer), Joe di Fiore –  hoorn (1 nummer) en klarinet en oboe (1 nummer), Isaac Alderson – dwarsfluit en Uillean pipes (1 nummer), Kevin Buckley – viool (1 nummer), Eileen Gannon – harp (1 nummer), Leon van Egmond – mondharmonica (1 nummer), Maria Grigoryeva – viool en altviool (4 nummers) en Svetlova Elena Alexandrovna – cello (4 nummers).
De leden spelen/speelden ook in andere bands en artiesten, zoals: Organized Chaos (Vladimir Lalic), Haken (Corner Green), Sons of Apollo, Dream Theater, Planet X en Black Country Communion (Derek Sherinian), Angra, Tony MacAlpine en W.A.S.P. (Aquiles Priester), O.S.I., Chroma Key en Dream Theater (Kevin Moore) en Phil Collins, Eric Clapton, Julian Lennon en Madonna (Luis Conte).

Het album, dat 11 nummers bevat, start met "Metature", waarin de band in een rustig tempo begint en een heerlijk melodisch instrumentaal rock nummer speelt, dat enkele tempowisselingen bevat en dit wordt gevolgd door "Comfortable Darkness", een schitterende rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en invloeden heeft van melodische en symfonische rock (luister naar een stukje van dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)  en "Killing True Beliefs", een fantastische swingende uptempo rock song, die met percussie en drums ritmes begint, tempowisselingen heeft en invloeden van progressieve rock bevat, waarbij de zang van Vladimir wel iets weg heeft van die van Freddie Mercury.(luister naar een stukje van dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Daarna volgen "Fractional Emotion" een uptempo rock song, die folk en progressieve rock invloeden heeft, tempowisselingen bevat en swingt als een trein, "A Formula For Happiness", een geweldige progressieve rock song met invloeden van melodische rock, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en enkele prima tempowisselingen heeft (luister naar een stukje van dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en "Inner Circle", een uitstekende song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
In "You And Me Alone" zet The Progressive Souls Collective me een prachtige mix van folk en melodische pop voor, die in een vrij rustig tempo gespeeld wordt en een uitstekende duet tussen Vladimir Lalic en Megan Burtt bevat, in "Hurt" krijg ik een vrij heftige uptempo hardrock song te horen, die tempowisselingen heeft en in "Destiny Inc." laat de band me genieten van een verrukkelijk bijna 16 minuten durende progressieve rock song, die tempowisselingen bevat en invloeden heeft van folk, symfonische rock en metal en ook hierin doet de stem van Vladimir me zo nu en dan denken aan die van Freddie Mercury.
Verder volgen "Mind Treasures", een mooie korte vrij rustige song met ingetogen zang en "With Others", een swingende afwisselende uptempo progressieve rock song, die hardrock en lichte folk invloeden bevat.

"Sonic Birth" van The Progressive Souls Collective is een fantastische debuut CD, waar ik vanaf de eerste tonen met volle teugen van genoten heb en ik kan deze meesterlijke schijf dan ook sterk aanraden aan liefhebbers van hardrock, progressieve en melodische rock.