zondag 2 augustus 2020

Review: Sankt Otten - Lieder Für Geometrische Stunden (Denovali Records, 2020) (Elektronisch / Krautrock)

Het Duitse duo Sankt Otten uit Osnabrück, dat bestaat uit: Stephan Otten - drums, synthesizers en programma's en Oliver Klemm - sologitaar, basgitaar en synthesizer, startte reeds in 1999 en bracht al diverse albums uit.
De band heeft sinds 2009 een contract met het Denovali Records label en hun CD/2LP "Messias Maschine" is de eerste, die in 2013 via dit label is verschenen.
Tussen 2013 en 2015 verscheen er een trilogie van de band, bestaande uit de albums "Gottes Synthesizer, Sequeencer Liebe", "Messias Maschine" en "Engtanz Depression" ("Close Dance Depression").
Hun tiende album, dat eind september 2016 uit kwam, was een samenwerkingsverband met gitarist Hellmut Neidhardt en heet "Männerfreundschaften Und Metaphysik" en werd, ook deze keer, door het Denovali Records label uitgebracht en op 25 mei 2018 verscheen hun album "Zwischen Demut Und Disco", waarop 9 nummers staan, via Denovali Records op de markt als CD, 2LP en als digitale download en verder is vermeldenswaardig, dat drum legende Jaki Liebezeit (Can), die op 22 januari 2017 overleed, in 1 nummer te horen is.
Op 31 juli 2020 verscheen hun album "Lieder Für Geometrische Stunden", dat 8 nummers bevat, als LP in een beperkte oplage op rood vinyl, als CD en als digitale download via Denovali Records.

Het eerste nummer van de CD heet "Sentimentale Sequenzen" en daarin speelt Sankt Otten een schitterend uptempo krautrock nummer, dat een repeterend ritme heeft, waartussen kosmische synthesizer klanken gespeeld worden (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "Wieder Einer Weniger", een zwaar elektronisch nummer, dat een terugkerend ritme heeft, in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en invloeden van krautrock en dark wave bevat.
Daarna volgen "Du Hast Dem Schicksal Die Show Gestohlen", een geweldige mix van krautrock en filmmuziek, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en "Wer Trifft Schon Immer Den Ton", een schitterend stuk muziek met hemelse zang en een repeterend ritme, dat invloeden heeft van krautrock en van de muziek van Les Fragments De La Nuit.
In "Die Kunst Des Falschen Timings" zet Sankt Otten me een heerlijk melodisch nummer voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en opnieuw invloeden van filmmuziek heeft en in "Dann Doch Lieber Weisse Wände" krijg ik een uitstekende mix van krautrock en melodische muziek te horen, die een terugkerend ritme heeft en prachtige koorzang bevat. (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Dan volgen "Die Blumen Darfst Du Behalten", een fantastisch langzaam elektronisch nummer, dat me tot rust brengt en invloeden van new age muziek heeft en "Wenig Worte Für Ein Ende", een lekker swingend stuk krautrock, dat ruimtelijke melodische invloeden en een aanstekelijk ritme heeft. (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)

Sankt Otten heeft me met "Lieder Für Geometrische Stunden" van begin tot einde in de ban van hun fantastische muziek weten te gehouden en ik kan liefhebbers van krautrock en elektronische muziek, deze plaat dan ook zeer aanraden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten