zondag 16 augustus 2020

Review: Velvet Viper - Pilgrimage (Remastered) (Massacre Records, 2020) (Hardrock)

In 1988 richtte zangeres Jutta Weinhold de Duitse band Zed Yago te Hamburg op, die verder bestond uit: Gunnar Heyse - sologitaar, Jimmy Boehlke - sologitaar, Wolfgang “Tatch” Mirche - basgitaar en Claus “Bubi The Schmied” Reinholdt - drums, die in 2018 overleed.
Op 1 april 1988 bracht de band hun debuut album "From Over Yonder" via Steamhammer Records als LP en CD uit en tevens verscheen het album via Mega Records als LP, waarna in 1989 het album "Pilgrimage" via RCA Records als LP en CD verscheen en in 1990 uit elkaar ging.
Daarna besloot Jutta Weinhold de band Velvet Viper op te richten en bracht het album "Velvet Viper" in 1991 via RCA Records als LP en CD uit die in 1992 gevolgd werd door "The 4th Quest For Fantasy", dat via T.A.O.B Productions eveneens als LP en CD verscheen, "Respice Finem" (GMR Music Group, LP en digitale download, 23 maart 2018) en "The Pale Man Is Holding A Broken Heart" (Massacre Records, LP in een beperkte oplage van 300 stuks op zwart vinyl, CD en dd, 25 oktober 2019).
Op 21 augustus 2020 verschijnt het debuut album van Zed Yago, "From Over Yonder" als geremasterde her-persing onder de bandnaam Velvet Viper via Massacre Records als LP in een beperkte oplage, als CD en als dd en vermeldenswaardig is, dat de LP 10 nummers bevat (1 bonus nummer), terwijl de CD 3 bonus nummers heeft, waardoor deze 10 minuten langer duurt en op dezelfde dag verschijnt ook hun tweede album "Pilgrimage" in een geremasterde uitgave via Massacre Records als LP in een beperkte oplage, als CD en als dd, waarop oorspronkelijk 11 nummers op staan, maar op de CD aangevuld zijn met 4 bonus tracks.
Op dit album spelen de gastmuzikanten: David Moore - sologitaar, Olaf Eimer-Lenk - sologitaar, Peter Szegeti - sologitaar, Jochen “Zeno” Roth - sologitaar, Lars Ratz - basgitaar en Franco Zuccaroli - drums.

De CD", "Pilgrimage", begint met "Pilgrim's Choir" en hierin speelt Velvet Viper een mooi, vrij rustig, stukje orkestraal muziek, dat lichte klassieke invloeden heeft en gevolgd wordt door de titel song "Pilgrimage", een uitstekende mix van hardrock en melodische rock, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "The Fear Of Death", een prachtige melodische song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Daarna volgen "Pioneer Of The Storm", een heerlijke swingende rock song, die invloeden van hardrock heeft, "Black Bone Song", een geweldige stevige hardrock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Rose Of Martyrdom", een lekker in het gehoor klinkende rock song, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en enkel subtiele tempowisselingen bevat.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "The Man Who Stole The Holy Fire" schotelt Velvet Viper me een schitterende, vrij zware, stevige rock song voor, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een terugkerend ritme heeft, in "Achilles Heel" krijg ik een fantastische swingende uptempo song te horen, die tempowisselingen heeft en in "The Pale Man" hoor ik de band een verrukkelijke aanstekelijke song in een gemiddeld tempo spelen, die een hoog meedein gehalte heeft.
Verder volgen "Omega Child", een stevige hardrock song, die aanzet tot dansen en "Fallen Angel", een puike dansbare rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk ritme heeft.
Vervolgens is het de beurt voor de bonus nummers, waarvan "Merlin" de eerste is en hierin laat de band me genieten van een swingende rock song met enkele tempowisselingen en een aanstekelijk ritme, "HM Rebels", een geweldige swingende hardrock song met een gemiddeld tempo, "King Arthur", eveneens een prima aanstekelijke rock song en "Ring Of Stone", een fantastische aanstekelijke song, waarbij stil zitten geen optie is.

"Pilgrimage (Remastered)" van Velvet Viper is net als "From Over Yonder" een uitstekend rock album, dat vol heerlijke muziek staat en ik kan elke liefhebber van hardrock deze schijf dan ook zeer aanraden.