zondag 3 maart 2024

Review: Acqua Fragile - Moving Fragments (MaRaCash Records, 2023) (Progressieve Rock)

Acqua Fragile werd in 1971 te Parma, Italië opgericht en bestond in eerste instantie tot 1975, om tussen 2004 en 2006 opnieuw te bestaan en vervolgens in 2017 nogmaals nieuw leven ingeblazen te worden onder de naam Acqua Fragile Project.
De band bracht hun debuut album "Acqua Fragile" in 1973 via Rocket uit en deze werd gevolgd door "Mass Media Stars" (DJM, 1974), "Live In Emilia" (Prehistoric, 1994), "A New Chant" (Cherry Red, 2017) en "Moving Fragments" (MaRaCash Records, 20 oktober 2023).
Op hun album "Moving Fragments", dat als LP, als CD en als digitale download  verscheen, bestaat de band uit de 3 oorspronkelijke leden Bernardo Lanzetti - zang, sologitaar en Glovox, Franz Dondi - basgitaar en Piero Canavera - drums, percussie en zang, die samen met Rossella Volta - zang, Claudio Tuma - ritmegitaar en Stefano Pantaleoni - keyboards de band vormen.
Verder spelen de volgende gastmuzikante mee: Gigi Cavalli Cocchi - drums (track 1 en 6), Stef Burns - sologitaar (track 2), Brian Belloni - sologitaar (track 4), Sergio Ponti - drums (track 4 en 9), Davide Piombino - 7 snarige gitaar (track 5) en David Jackson - saxofoon en dwarsfluit (track 6).

Het album, dat 9 nummers bevat, begint met "Her Shadowʼs Torture", waarin Acqua Fragile een geweldig stuk progressieve rock in een gemiddeld tempo ten gehore brengt dat invloeden van filmmuziek herbergt en een terugkerend ritme bevat en dit nummer wordt gevolgd door "White Horse On Dope", een schitterende rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en het titel nummer "Moving Fragments", een prachtige rustige song met progressieve invloeden van theater muziek, die tempowisselingen heeft.
Daarna volgen "Malo Bravo", een fantastisch symfonisch nummer met een gemiddeld tempo, een dansbaar terugkerend ritme, tempowisselingen en een enigszins duistere uitstraling, "I A - Intelligenza Artificiale", een prachtige progressieve rock song met een niet al te hoog tempo en een aanstekelijk ritme en "Black Drone", een puike stevige song met een gemiddeld tempo speelt, die een duistere sfeer oproept en progressieve jazz invloeden bevat.
In "DD Danz" schotelt Acqua Fragile me een verrukkelijk duister klinkend instrumentaal nummer met een gemiddeld tempo voor, in "Il Suono Della Voce" krijg ik een heerlijke uptempo song te horen, die lichte disco invloeden heeft en een dansbaar ritme bevat en in "Limerence Ethereal" hoor ik de band een mooie song spelen, die een terugkerend ritme heeft en tempowisselingen bevat.

"Moving Fragments" van Acqua Fragile is een prima album met lekker in het gehoor klinkende progressieve rock nummers, die ik liefhebbers van dit genre zeer kan aanraden.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)