zondag 3 maart 2024

Review: Traum - Traum (Subsound Records, 2024) (Krautrock / Psychedelisch)

Traum uit Rome, Italië bestaat uit: Paolo Mongardi - drums, Luca T. Mai - synthesizer en saxofoon, Luca Ciffo - solo- en basgitaar en Lorenzo Stecconi - sologitaar.
De band brengt op 1 maart 2024 hun debuut album "Traum" via Subsound Records uit als LP in een beperkte oplage van 350 stuks op zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage van 150 stuks op blauw groen rood gesreept vinyl, als testpersing LP in een zeer beperkte oplage van 10 stuks op zwart vinyl en als digitale download.

Het album bevat 8 nummers en begint met "Kali Yuga", waarin Traum een fantastisch uptempo krautrock nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme speelt, dat swingt als een trein en progressieve rock elementen herbergt en dit wordt gevolgd door "Vimana", een geweldig uptempo rock nummer met een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme en "Katabasis", een duister klinkend stuk psychedelische muziek met een lanzaam tempo, dat filmmuziek en science fiction invloeden lijkt te hebben.
Daarna volgen "Inner Space", een verrukkelijk swingend uptempo krautrock nummer, dat lichte spacerock invloeden heeft en subtiele tempowisselingen bevat en "Antarctic Down", een kort psychedelisch nummer met een niet al te hoog tempo.
In "Infraterrestrial Dub" schotelt Traum me heerlijk dub nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor, dat tot beweging aanzet en psychedelische invloeden bevat, in "Erwachen" krijg ik een puik licht psychedelisch nummer met een niet al te hoog tempo en jazz invloeden te horen en in "Eterno Ritorno" laat de band me genieten van een stuk experimentele muziek, dat in een vrij traag tempo gespeeld wordt en een gesproken tekst heeft.

"Traum"van Traum is een verrukkelijk debuut album dat verschillende stijlen muziek bevat, waaronder krautrock, psychedelische muziek en dub, waar ik enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muzieksoorten, alsmede experimentele en progressieve muziek deze meesterlijke schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)