maandag 18 maart 2013

Review: The Crystal Caravan - With Them You Walk Alone (Transubstans, 2013)(Rock)

In 2002 werd de band The Crystal Caravan te Umeá, Zweden, opgericht en bestaat uit: Niklas Gustafsson - zang, Björn Lohmander - sologitaar, Stefan Bränberg - sologitaar, Jonas Lindsköld - orgel, Pierre Svensson - basgitaar, Christopher Olsson - drums en Annika Bränberg - percussie.
Hun debuut CD "The Crystal Caravan" verscheen in 2009 via het Record Heaven label, gevolgd in 2010 door "Against The Rising Tide", die via Transubstans werd uitgebracht, net als hun nieuwe CD "With Them You Walk Alone" uit 2013.
De CD bevat 6 songs, waarvan de eerste "Hour Of The Wolf" heet en dit is een kruising van een rock & roll en een hardrock song, waarin het onmogelijk is stil te blijven zitten, want dit nummer swingt als een trein.(luister naar deze song via de link onder de recensie)
Vervolgens krijg ik de titelsong "With Them You Walk Alone" te horen, een powerrock song, die tegen de hardrock aan leunt, met daarin enkele uitstekende  tempowisselingen en dit nummer wordt gevolgd door "Against The Rising Tide", een fantastische progressieve rock song, die invloeden uit de jaren zestig bevat
en lichtelijk psychedelisch over komt.
Daarna hoor ik "Roses And Morphine", een vrij heftige progressieve rock song, waarin een lekker hypnotiserend ritme zit, scheurend gitaarwerk te horen is en dat prima tempowisselingen bevat.
Dan is het tijd voor het steviger werk, dat ik in "Brick By Brick" te horen krijg en dit lekkere hardrock nummer klinkt als een klok en staat als een huis, terwijl het ook nog eens swingt als een trein.
Als afsluiter speelt de band een uitstekende ballad, genaamd "Drifting", die ik eerlijk gezegd iets te lang vind duren, waardoor ik mijn aandacht niet bij de muziek kan houden, maar ondanks dat feit moet ik toch concluderen, dat The Crystal Caravan met "With Them You Walk Alone" een schitterende CD hebben weten te maken, die ik zeker regelmatig zal draaien en elke muziekliefhebber kan aanbevelen.




http://soundcloud.com/transubstans-records/the-crystal-caravan-hour-of

Geen opmerkingen:

Een reactie posten